Czasem niewiele trzeba, by znacząco poprawić funkcjonowanie komunikacji. Taką inwestycją mogłoby być przedłużenie torów tramwajowych z pętli Gocławek o kilkaset metrów do węzła Marsa, gdzie jest miejsce również na zorganizowanie przesiadek.
Jeszcze w 2008 r. na zlecenie Biura Drogownictwa i Komunikacji wykonano opracowanie na temat koncepcji rozwiązania węzła Trasy Olszynki Grochowskiej z Trasą Siekierkowską oraz ulicami Ostrobramską i Grochowską. Zawarto w nim również analizę możliwości lokalizacji węzła przesiadkowego z zapleczem. Najkorzystniej wypadł właśnie rejon węzła Marsa między Grochowską a Ostrobramską.
Na podstawie opracowania zarezerwowano teren w miejscowym planie zagospodarowana przestrzennego, który już obowiązuje dla tego obszaru. Ustalono, że pętla będzie zlokalizowana na poziomie -1, a autobusowe na poziomie 0. Dopuszczono również możliwość wzniesienia budynku, będącego dominantą przestrzenną, o wysokości od 70 do 90 metrów z przeznaczeniem na usługi.
Zgodnie z zapisami w planie miejscowym torowisko miałoby zostać wydłużone od pętli Gocławek po stronie północnej ulicy Grochowskiej. W rejonie skrzyżowania Grochowskiej i Jordanowskiej przewidziano przejście linii w tunelu na drugą stronę ulicy. Podziemna pętla składałaby się z czterech torów o długości 66 m każdy (czyli mieszczących po dwa składy) oraz toru awaryjnego. Naziemna pętla autobusowa, zlokalizowana nad tramwajami, posiadałaby cztery perony po 80 metrów – każdy z nich mógłby pomieścić cztery autobusy przegubowe. Przewidziano również zatokę awaryjną, parking przesiadkowy P&R na 400 samochodów oraz parking dla rowerów.
Czy relatywnie krótka trasa ma szansę zostać zrealizowana w najbliższym czasie? – Ze względu na fakt, iż zamierzenie to obejmuje budowę nie tylko trasy tramwajowe wraz z pętlą, ale również dużej pętli autobusowej i parkingu P+R, decyzja o rozpoczęciu inwestycji należy do Urzędu Miasta – mówi Michał Powałka, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich. Inwestycja nie znajduje się w
ogłoszonych niedawno planach miasta, związanych ze środkami unijnymi w nowej perspektywie finansowej UE.
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.