Tramwaje Warszawskie zakupiły sześć wagonów technicznych dwukierunkowych i dwie przyczepy. Wagony, dostarczone przez firmę ZPS ze Stargardu, zastąpią wyeksploatowane wozy z lat czterdziestych ubiegłego wieku.
W 2014 roku Tramwaje Warszawskie prowadziły przetarg na dostawę sześciu wagonów technicznych dwukierunkowych, a także dwóch przyczep. To zupełna zmiana filozofii względem pojazdów specjalistycznych – do tej pory bowiem tabor techniczny spółek tramwajowych składał się najczęściej ze starych, przerobionych wagonów pasażerskich. – Aktualnie eksploatowane wagony techniczne powstały na bazie tramwaju typu K i zostały wyprodukowane w ubiegłym wieku. Tramwaje te są już mocno wyeksploatowane i wymagają napraw. W przypadku jakiejkolwiek awarii trudno jest też o części zamienne. Dlatego tramwaje te będą stopniowo wycofywane z ruchu – wyjaśniał nam Michał Powałka, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich.
Cztery wagony będą użytkowane w Dziale Utrzymania Torów, gdzie będą służyły jako pojazdy spawalnicze i warsztaty do konserwacji zwrotnic i mechanizmów nastawczych. Dwa natomiast trafiły do Działu Napraw Torów. Tutaj będą wykorzystywane jako wagony transportowe (będą ciągnęły przyczepy z materiałami torowymi) i pojazdy dla brygad spawalniczych. Jedna z zamówionych przyczep będzie służyła do transportu i rozsypywania tłucznia, rolą drugiej będzie natomiast transport elementów wykorzystywanych do remontów i budowy torów tramwajowych (tj. szyny, podkłady). To nie koniec funkcji nowych wozów. – W okresie zimowym wagony będą mieć zamontowane pługi lemieszowe i będą wykorzystywane do odśnieżania torowisk – informuje Powałka.
Jak informuje spółka, wagony mają wejść do eksploatacji w I kwartale tego roku. Wpierw jednak muszą one przejść procedury homologacyjne i odbiorcze.
fot. Czytelnik