Tramwaje Warszawskie przymierzają się do przebudowy układu torowego na pl. Zawiszy, w tym budowy toru postojowego. Zastosowanie dla dodatkowej infrastruktury widzi już Zarząd Transportu Miejskiego, który chciałby skracać tutaj część tramwajów jadących od strony Bemowa.
Tramwaje Warszawskie zamierzają przeprowadzić kilka drobnych inwestycji w układ torowy w rejonie placu Zawiszy. Okazją jest planowany remont wiaduktu nad torami kolejowymi w ciągu Towarowej. Wśród powodów spółka wymienia też duże inwestycje PKP SA związane z
zagospodarowaniem obszaru dawnego dworca Warszawa Główna. – Budowa nowego układu torowego umożliwi przesiadki pasażerów z kolejowej linii średnicowej do tramwajów jadących np. w kierunku Bemowa i Woli, gdzie buduję się coraz więcej budynków biurowych – mówi Michał Powałka, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich.
Jednym z zamierzeń, zainicjowanych przez spółkę, jest budowa toru postojowego. – Wstępnie planujemy budowę toru odstawczego po wschodniej stronie obecnego peronu przystankowego (w pasie dzielącym ul. Towarowej) w kierunku Woli – tak, by był wspólny przystanek dla tramwajów jadących np. z Bemowa z liniami jadącymi ul. Towarową. Tramwaje będą tam zmieniały kierunek jazdy i będą mogły ponownie wrócić np. na Bemowo – wyjaśnia Powałka. Dokładne rozwiązania zostaną doprecyzowane w projekcie budowlanym.
Zastosowanie dla toru widzi już ZTM, choć infrastruktura do zawracania powstała już przy rondzie Daszyńskiego (tam również planowana jest przebudowa układu torowego, w tym odbudowa skrętów). – Tramwaj kończący bieg przy placu Zawiszy nie tylko dowozi z Jelonek czy Bemowa do II linii metra, ale również do węzła przesiadkowego przy przystanku kolejowym Warszawa-Ochota. Zarówno tor przy placu Zawiszy, jak i rozwiązanie o mniejszej przepustowości przy rondzie Daszyńskiego (rozjazdy do zawracania), umożliwią w przyszłości zasilenie linii 24 na odcinku Bemowo – II linia metra składami dwukierunkowymi – zapowiada Igor Krajnow, rzecznik ZTM.
Tramwaje Warszawskie będą koordynować inwestycję z Zarządem Dróg Miejskich, który odpowiada za wiadukt na Towarowej. – Wstępnie planowany termin prac to 2016 rok – mówi Michał Powałka. Na razie jednak ZDM nie podaje terminów remontu wiaduktów – jedną z kwestii do uzgodnienia jest remont kolejowej linii średnicowej. – Od dawna zapowiadaliśmy remont wiaduktu, wcześniej wstrzymywała nas budowa metra. Teraz mamy zgryz, bo nie wiemy, jak będzie wyglądać plac przy Dworcu Głównym, czy strona kolejowa będzie chciała dodatkowych schodów na przystanek Ochota. Spróbujemy to uzgodnić z PKP, żeby się nie okazało, że nasze projekty i koncepcje zdezaktualizują się, przez co znowu trzeba będzie przebudowywać dopiero co przebudowywany obiekt – mówi Adam Sobieraj, rzecznik ZDM-u.
Jak dodaje rzecznik ZDM-u, w tej chwili nie wiadomo jeszcze, czy wiadukt będzie koordynowany z remontem linii średnicowej planowanym po 2018 r. Czy jednak stan obiektu pozwoli na jego dłuższe, bezpieczne eksploatowanie? – Na dzień dzisiejszy tak – jest podparty od spodu. Przesunęliśmy przystanki tramwajowe i zmniejszyliśmy prędkość. To na razie wystarcza – wyjaśnia Sobieraj.
To nie koniec zmian, planowanych przez Tramwaje Warszawskie w rejonie Towarowej i pl. Zawiszy. – Będziemy także budować nowy wydzielony tor w kierunku ul. Grójeckiej co znacznie usprawni ruch tramwajów w rejonie placu Zawiszy – zapowiada Powałka.