W ostatnich latach Elbląg znacząco zwiększył funkcjonalność sieci tramwajowej. Plany na nową perspektywę unijną są w zasadzie kontynuacją wcześniej rozpoczętych działań. Oprócz zakupu nowych tramwajów planowane jest domknięcie układu torowisk w centrum.
Elbląg w ciągu ostatnich kilkunastu lat intensywnie rozbudował sieć tramwajową, korzystając jeszcze ze środków przedakcesyjnych. Jeszcze w 2002 r. otwarto 1,7-kilometrowy odcinek torowiska w ciągu ul. Płk. Dąbka od Królewieckiej do Obrońców Pokoju. Pozwoliło to na uruchomienie dwóch nowych linii. Wyremontowano też szereg istniejących tras. W 2006 r. uruchomiono z kolei 1,5-kilometrowy odcinek torowiska na ul. Ogólnej do nowej pętli przy Fromborskiej. Natomiast w 2010 r. oddano nowe tory na placu Konstytucji oraz ulicy gen. Grota-Roweckiego (wraz z przygotowanymi rozjazdami w kierunku ul. 12 Lutego).
W tej chwili sieć tramwajowa składa się z 16 km długości (33,83 km toru pojedynczego) o rozstawie 1000 mm. Linie są przeważnie dwutorowe (82%) i prawie w całości wydzielone z jezdni. Elbląg był też jednym z pierwszych miast, które rozpoczęły proces odmładzanie taboru i pierwsze, do którego trafiły niskopodłogowe tramwaje Pesy. W 2006 r. bydgoski producent dostarczył sześć trzyczłonowych wozów 121N z rodziny Tramicus.
W zeszłym roku spółka Tramwaje Elbląskie włączyła do eksploatacji cztery wozy typu M8C – MF 13, które kupiła w Augsburgu (Niemcy) i oddała do modernizacji Modertransowi. Trójczłonowe, 26-metrowe tramwaje zostały wyprodukowane w 1985 r. W wysokopodłogowych wozach wymieniono m.in. środkowy człon na niskopodłogowy, zainstalowana została także pochylnia. Wozy otrzymały charakterystyczne dla Modertransu czoło, które jest dodatkowo wzmocnione. Remont przeszło również wnętrze – wymieniono m.in. poszycie, szyby i siedzenia. Przewoźnik ZKM Elbląg dysponuje obecnie 25 wagonami pasażerskimi o średnim wieku 24 lat. Niskopodłogowe pojazdy stanowią 32% stanu.
fot. Martyn Janduła
Dalsze plany Elbląga, wobec stosunkowo sporej rozbudowy sieci tramwajowej w latach ubiegłych, są już skromniejsze. Warmińsko-mazurskie miasto realizuje plan zrównoważonego rozwoju , który zakłada m.in. poprawę połączeń w relacji północ-południe przez śródmieście. Planowana jest m.in. budowa 0,9-km trasy tramwajowej w ciągu ul. 12 Lutego i Grota-Roweckiego (1,8 km toru pojedynczego). Na ulicach tych zostawiona jest wyraźna rezerwa w pasie dzielącym jezdnie, a nowe latarnie mogą też podtrzymywać sieć trakcyjną. Na skrzyżowaniu z Groblą Św. Jerzego położono też ślepo kończący się zalążek torów z rozjazdami.
Miasto planuje również zakup nowych tramwajów. Na razie nie podaje jednak dokładnej ich liczby. – Realizacja powyższych zadań oraz ich zakres uzależniony będzie jednak od możliwości pozyskania przez miasto funduszy unijnych na ten cel. Czekamy na uszczegółowienia programów operacyjnych, żeby poznać możliwości ubiegania się o środki w tym zakresie – mówi Joanna Urbaniak, rzecznik prezydenta Elbląga.
Więcej o planach polskich miast na nową perspektywę w zakresie tramwajów na portalu Monitor.