Prezentujemy przedostatnią część ankiet wyborczych dotyczących pożądanych kierunków rozwoju transportu zbiorowego. Tym razem na pytania odpowiadają Arkadiusz Godlewski, kandydat PO na prezydenta Katowic, a także Anna Wachowska-Kucharska, niezależna kandydatka na prezydenta Poznania.
Godlewski i Wachowska-Kucharska to jedyni kandydaci na prezydentów tych miast, którzy odpowiedzieli na nasze pytania. Bez odpowiedzi pozostały prośby skierowane m.in. do ubiegającego się o reelekcję Ryszarda Grobelnego, a także Marcina Krupy – dotychczasowego zastępcy prezydenta Katowic Piotra Uszoka, który dość niespodziewanie, po 16 latach urzędowania, zrezygnował z ubiegania się o reelekcję.
To przedostatnia część prezentacji odpowiedzi. Ok. godz. 12 na portalu pojawią się jeszcze odpowiedzi kandydatów na prezydenta Warszawy. Od północy obowiązuje cisza wyborcza. Głosowanie zaplanowano na niedzielę, a ew. drugie tury wyborów prezydentów (burmistrzów i wójtów) – za dwa tygodnie, 30 listopada. Anna Wachowska-Kucharska odpowiedziała na 3 z 4 naszych pytań.
W jaki sposób zwiększać rolę i znaczenie transportu publicznego na rzecz spadku znaczenia motoryzacji indywidualnej (w tym - w jaki sposób zwiększać dostępność transportu publicznego)?Arkadiusz Godlewski: Katowice potrzebują strategii transportowej uwzględniającej specyficzną rolę miasta lidera w aglomeracji oraz stolicy województwa. Współczesne miasto nie może funkcjonować bez sprawnej i dobrze skomunikowanej sieci transportowej, a jednym z wyznaczników jakości życia w mieście jest mobilność i jej dostępność dla wszystkich uczestników ruchu: pieszych, rowerzystów, kierowców oraz osób niepełnosprawnych lub z innymi ograniczeniami w poruszaniu. Komunikacja miejska powinna być podstawową formą przemieszczania się po mieście. Mój przepis na transport publiczny Katowic to wprowadzenie „Katowickiej Strategii Transportowej” spójnej ze strategią dla aglomeracji i regionu. W jej ramach zawierają się: inwestycje w nową infrastrukturę linii tramwajowych w tym w pierwszej kolejności budowa linii tramwajowej od pętli w Brynowie do osiedla Odrodzenia; zakup nowego, niskoemisyjnego oraz zeroemisyjnego taboru autobusowego i tramwajowego; budowa i rozwój tzw. linii poprzecznych, dowożących do przystanków kolei i współpraca w tym zakresie z samorządem województwa nad poprawą oferty Kolei Śląskich; budowa czterech parkingów w systemie „Parkuj i Jedź”; strefa centralna, czyli darmowy transport publiczny w śródmieściu Katowic.
Które z gałęzi transportu publicznego należy rozwijać, a rola których powinna się zmniejszać? AG (Katowice): Rozwijać należy transport szynowy, zarówno tramwaj, jak i kolej we współpracy z samorządem województwa w zakresie oferty Kolei Śląskich. Ponadto niezbędne jest wykorzystanie roweru jako wygodnego uzupełnienia form poruszania się po mieście, opracowanie planu dojścia do podpisania Karty Brukselskiej [deklaracja zobowiązująca miasto-sygnatariusza, iż do 2020 r. w mieście nastąpi m.in. zwiększenie do 15% udziału komunikacji rowerowej w ruchu miejskim - red.]. W konsekwencji powinniśmy dążyć do ograniczania ilości podróży po mieście wykonywanych z wykorzystaniem samochodów indywidualnych.
Anna Wachowska-Kucharska: Należy rozwijać tramwaj i kolej aglomeracyjną. Te środki transportu publicznego mogą zabrać jednorazowo większą liczbę pasażerów oraz nie muszą obawiać się korków, jeśli zapewniona jest odpowiednia sygnalizacja świetlna. W mieście, w którym do tej pory preferowany był transport szynowy, istnieje baza naprawy tego taboru oraz wykształceni w tym kierunku ludzie. Powinniśmy zmniejszać z kolei rolę autobusów – zwłaszcza na głównych trasach dojazdowych, gdzie można myśleć o budowie tramwaju.
Jakie inwestycje w transport publiczny są w tym momencie najpilniejsze (proszę wymienić 3 priorytety)? W jaki sposób należy wykorzystać środki unijne z perspektywy 2014-20 na rozwój transport publicznego w mieście i aglomeracji?AG (Katowice): Konieczne jest istotne wzmocnienie miejskiego transportu publicznego, w tym zakup nowego taboru autobusowego i tramwajowego przyjaznego dla środowiska (187 mln zł w RPO; wartość projektu do ZIT), budowa linii tramwajowej od pętli w Brynowie do osiedla Odrodzenia (200 mln w RPO), budowa 200 km tras rowerowych i stworzenie systemu bezobsługowych wypożyczalni rowerów (140 mln RPO).
AW-K (Poznań): Trzy podstawowe inwestycje to tramwaj na Naramowice, tramwaj wzdłuż ul. Dąbrowskiego, budowa parkingów P&R przy pętlach tramwajowych (np. Górczyn) i przystankach kolei aglomeracyjnej (po modernizacji linii do Piły przy stacji Podolany i Strzeszyn). Na obszarze aglomeracji powinniśmy wykorzystać środki unijne dla stworzenia połączeń kolejowych – przy stacjach parkingi samochodowe, w Poznaniu stacje roweru miejskiego i dobre połączenie z komunikacją miejską. W Poznaniu z kolei środki te powinniśmy wykorzystać przede wszystkim na nowe linie Tramwajowe (więcej takiej okazji nie będziemy mieli) oraz na centra przesiadkowe. Projekty na transport szynowy i ekologiczny, który już się w mieście znajduje, otrzymują do 85% dofinansowania.
Czy (i w jaki sposób) należy „uspokajać” ruch samochodowy w centrach miast?AG (Katowice): Indywidualny samochód we współczesnym mieście to korki, wysoka emisja dwutlenku węgla oraz hałas. Poprzez realizację Katowickiej Strategii Transportowej będziemy mogli ograniczyć ilość podróży realizowanych samochodem indywidualnym na rzecz wzrostu podróży transportem publicznym w szczególności transportem zero- i niskoemisyjnym, a także rowerem. To pozwoli na wprowadzenie ograniczeń dla ruchu pojazdów indywidualnych, w szczególności w śródmieściu i dzielnicach mieszkaniowych, m.in. poprzez wprowadzenie stref ruchu uspokojonego „tempo 30” na ulicach lokalnych, informatyczny system zarządzania ruchem oraz koncentrację ruchu samochodowego w głównych korytarzach transportowych miasta. Kluczowym elementem programu jest stworzenie „strefy centralnej”, czyli darmowego transportu publicznego w śródmieściu Katowic, docelowo wykonywanego pojazdami elektrycznymi jako uzupełnienie oferty tramwaju.
AW-K (Poznań): Należy. Przede wszystkim poprzez budowę stref uspokojonego ruchu – np. wyniesione przejścia dla pieszych, donice z krzewami jako szykany, pasy rowerowe albo dopuszczenie ruchu dwukierunkowego dla rowerów. Należy też wreszcie zbudować parkingi P&R, żeby dojeżdżający dotychczas do centrum samochodem mogli skorzystać z parkingów na obrzeżach miasta i tanim oraz sprawnym transportem publicznym dotrzeć do śródmieścia.
* * *
Poniżej można zapoznać się z odpowiedziami, jakich udzielili kandydaci na prezydentów:
*
Łodzi*
Krakowa*
Bydgoszczy*
Gdańska*
Wrocławia