Sejm uchwalił w piątek ustawę o związkach metropolitalnych. Zakłada ona, że Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, będzie mogła utworzyć związek miast wokół miasta wojewódzkiego, który może przejąć m.in. organizację transportu publicznego.
Za ustawą zagłosowały PO i SLD, PIS i większość PSL wstrzymały się od głosu. Ustawa zakłada możliwość stworzenia struktury, która zrzeszałaby gminy położone na jej terenie oraz powiaty, których przynajmniej jedna gmina znalazłaby się w związku, skupione wokół siedziby wojewody lub sejmiku województwa.
Inicjatorem powołania metropolii może być rząd lub miasto na prawach powiatu mające być jej ośrodkiem. Do jej utworzenia konieczna byłaby zgoda co najmniej 70 proc. gmin i połowy powiatów. Aglomeracja musi być spójna przestrzennie i mieć minimum 0,5 mln mieszkańców. Związek metropolitalny zajmowałby się kształtowaniem ładu przestrzennego, publicznym transportem, rozwojem obszaru związku, ustalałby przebieg dróg krajowych i wojewódzkich, a także promowałby metropolię.
W trakcie obrad odrzucono m.in. poprawkę wymagającą w województwach z dwiema stolicami zgody obu miast. Poprawkę popierali posłowie toruńscy, a zwalczali ja bydgoscy. Przeciwko niej lobbował też obecny w piątek w Warszawie prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski.
Ustawa zakłada finansowanie związku z podatku dochodowego od osób fizycznych. Do kasy metropolii ma trafiać 5 proc. wpływów z jej obszaru. Dodatkowym źródłem finansowania mają być wpływy od tworzących metropolię gmin.
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.