Rozpoczęły się poszukiwania firmy, która dostarczy i obsłuży prawie 4 tys. rowerów publicznych w Gdańsku, Gdyni i Sopocie oraz okolicznych gminach. W zamówieniu zawarto także prawo opcji zwiększające zamówienie o dodatkowe 1 tys. rowerów. Oznacza to, że system będzie porównywalny z warszawskim. Za przetarg odpowiada Stowarzyszenie Obszar Metropolitalny.
Dostawa i uruchomienie Systemu Roweru Metropolitalnego, a także zarządzanie nim, jest przedmiotem przetargu Stowarzyszenia Obszaru Metropolitalnego Gdańsk–Gdynia–Sopot. Firma, która wygra przetarg, dostarczy w zamówieniu podstawowym do Trójmiasta i okolicznych gmin co najmniej 3866 rowerów z zainstalowanym modułem GPS, elektrozamkiem i alarmem (model 4 generacji). Minimum 10% z zaoferowanej liczby będzie wyposażone we wspomaganie elektrycznym napędem. Zamawiający wymaga także zainstalowania w mieście co najmniej 3969 sztuk stojaków, 617 małych słupków informacyjnych oraz 43 duże słupki informacyjne. Przyjęto, że jeden stojak rowerowy zapewniać ma 2 miejsca parkingowe.
Z opcją będzie prawie 5 tys.Jeżeli liczba zaoferowanych rowerów przekroczy zaznaczoną w warunkach zamówienia minimalną flotę, za każdy dodatkowy rower wykonawca będzie musiał zainstalować w mieście dodatkowy jeden stojak. Wraz ze startem roweru wystartuje także strona internetowa. Użytkownicy otrzymają również aplikację mobilną służącą od obsługi i korzystania z Systemu Roweru Metropolitalnego. Przetarg został wcześniej poprzedzony dialogiem technicznym.
W zamówieniu zawarto także prawo opcji. Polega ono na rozszerzeniu zamówienia o kolejne 1 tys. rowerów oraz 200 stacji postojowych z małymi słupkami informacyjnymi. Nie zadeklarowano ile z dodatkowych rowerów miałoby zostać wyposażonych w elektryczny napęd. Zamawiający dał sobie dużą elastyczność w wyborze. Wiadomo jednak, że wykonawca będzie miał 6 miesięcy na dostarczenie rowerów. Jeżeli zdecydowano by się na prawo opcji, to System Roweru Metropolitalnego pod względem wielkości dorównałby warszawskiemu Veturilo, który liczy już ponad 5,3 tys. rowerów i 366 stacji.
Pomorski na miarę warszawskiegoWarto pamiętać, że w ramach Stowarzyszenia Obszaru Metropolitalnego Gdańsk–Gdynia–Sopot działa 57 samorządów. Oznacza to obszar o powierzchni blisko 5,5 tys km², zamieszkały przez blisko 1,5 mln mieszkańców. Ciekawostką jest, że pomorski system ma oferować dwa modele wypożyczenia jednośladów. Jednym z nich jest model obszarowy, znany dobrze z innych miast, który daje możliwość wypożyczenia roweru w jednej z wielu miejskich stacji w otoczeniu węzła integracyjnego i zwrotu w innej. Drugi model to puntowo-obszarowy, polegający na wypożyczaniu zautomatyzowanym z koniecznością zwrotu roweru do konkretnej stacji postojowej.
Wdrożenie systemu na Obszarze Metropolitalnym Gdańsk–Gdynia–Sopot planowane jest w ciągu 5 miesięcy od podpisania umowy i objęłoby docelowo 14 miejscowości. Chęć przystąpienia do projektu roweru metropolitalnego zadeklarowały Gdańsk, Gdynia, Sopot, Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck i Władysławowo. Rower metropolitalny funkcjonowałby do 1 grudnia 2025 roku. Projekt współfinansowany jest w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.
Przetarg trwa do 25 kwietnia 2018 roku. Zamawiający opublikował już
specyfikację zamówienia.