16 inwestycji transportowych zostało zaplanowanych w ramach trójmiejskiego ZIT-u, czyli Związku Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Ich łączna wartość przekracza 8 mld zł. W planach jest m.in. zakup 40 pociągów i znaczące rozszerzenie projektu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Utworzenie ZIT-ów w ramach unijnej perspektywy 2014-20 wymaga od Polski Unia Europejska. Celem jest ukierunkowanie finansowania regionalnego (zwłaszcza w aglomeracjach) w taki sposób, by beneficjentem poszczególnych projektów był nie jeden, lecz wiele samorządów. Zdaniem UE, pozwoli to nie tylko na sprawniejsze niż obecnie alokowanie środków pomocowych, ale także na zwiększenie wzajemnego oddziaływania poszczególnych gmin wobec siebie.
74 inwestycje, 12 mld złW ramach trójmiejskiego ZIT-u na listę priorytetu wpisano w sumie 74 inwestycje, o łącznej wartości ponad 12 mld zł. Najdroższe są inwestycje transportowe – łączna wartość 16 projektów transportowych została oszacowana na 8,08 mld zł. Wśród nich są inwestycje związane zarówno z zakupem nowego taboru, jak m.in. z rozwojem sieci drogowej i kolejowej.
Najbardziej kosztowny jest „Projekt Rozwoju Komunikacji Miejskiej Obszaru Metropolitalnego Trójmiasta”. Jego wartość, szacowana na 2,69 mld zł, zakłada zakup nowego taboru komunikacji miejskiej w Trójmieście, a także budowę zintegrowanych węzłów przesiadkowych. W tym ostatnim kontekście – na liście ZIT znajduje się jeszcze jeden, osobny projekt, pn. „Rozbudowa węzłów integracyjnych wraz z infrastrukturą towarzyszącą”, o szacowanej wartości 278 mln zł.
3 miliardy na pomorską kolejZdecydowanie największe środki w ramach ZIT zaplanowano na inwestycje kolejowe, wśród których jest m.in. zakup 40 nowych pociągów elektrycznych. Na liście znalazły się następujące projekty, o łącznej wartości 2,95 mld zł:
- Zakup 30 elektrycznych pociągów w ramach projektu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (linie wchodzące w skład „projektu PKM”, Wrzeszcz/Gdynia – Banino – Kartuzy/Kościerzyna będą najprawdopodobniej elektryfikowane ze środków w ramach perspektywy 2014-20) – wartość projektu 850 mln zł;
- Przedłużenie linii 250 SKM o odcinek Rumia-Wejherowo – wartość projektu 838 mln zł;
- Utworzenie „obwodnicy towarowej” Pruszcz Gd.-Glincz (modernizacja linii 229) – wartość projektu 563 mln zł;
- Zakup 10 elektrycznych pociągów dla SKM (wraz z przebudową elektrowozowni SKM w Cisowej i budową wyjazdu z Cisowej w kierunku Rumi) – wartość projektu 320 mln zł;
- Rozbudowa PKM w północnych dzielnicach Gdyni (Pogórze, Obłuże, Oksywie, wraz z ew. budową linii kolejowej do lotniska w Kosakowie) wartość projektu 232 mln zł;
- Modernizacja peronów SKM na stacji Gdynia Orłowo oraz przystankach Gdynia Stocznia, Grabówek, Grabówek, Leszczynki i Rumia Janowo (remont peronu na stacji Gdynia Chylonia SKM planuje zrealizować m.in. ze środków Funduszu Kolejowego) – wartość projektu 68 mln zł;
- Modernizacja i elektryfikacja linii 230 na odcinku Wejherowo-Rybno Kaszubskie – wartość projektu 40 mln zł;
- Połączenie linii kolejowej nr 234 z linią PKM, czyli budowa połączenia Kiełpinek-Kokoszki – wartość projektu 25 mln zł;
- Modernizacja Dworca Podmiejskiego SKM w Gdyni Gł. – wartość projektu 17 mln zł.
Na liście jest też budowa Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiasta (OPAT), której wartość oszacowano na 1,62 mld zł. Spośród projektów drogowych, na liście ZIT znalazł się także rozwój systemu TRISTAR (wartość: 180 mln zł), czyli „inteligentnego” sterowania ruchem drogowym na terenie Trójmiasta, uwzględniającego bieżące natężenie ruchu.
25 mln zł warty jest projekt związany z wprowadzeniem na terenie trójmiejskiej aglomeracji (w tym: w okalających ją miastach powiatowych) wspólnego biletu na komunikację miejską.
Na liście ZIT znajdują się też dwa projekty rowerowe:
- STeR (System Tras Rowerowych dla Obszaru Metropolitalnego Trójmiasta) – wartość projektu 199 mln zł;
- Kaszubska Trasa Rowerowa (ożywienie Pojezierza Kaszubskiego dla komunikacji rowerowej – projekt połączony z Pomorską Koleją Metropolitalną) – wartość projektu 132 mln zł.
Skąd wziąć pieniądze?Naturalnie umieszczenie tych projektów na liście ZIT nie oznacza, że wszystkie z nich mają w najbliższych latach mają szansę na realizację. W najbliższych tygodniach będzie najprawdopodobniej wiadomo, które projekty uzyskają dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego. W ramach RPO WP, na inwestycje związane z ZIT będzie przeznaczone w sumie ok. 1 mld zł. W przypadku projektów, które nie otrzymają dofinansowania z RPO WP, samorządy będą najprawdopodobniej aplikować o dofinansowanie z UE w ramach programów ogólnokrajowych. Jutro przybliżymy projekty ZIT związane z rozwojem transportu kolejowego w aglomeracji trójmiejskiej.