Tylko 3 z 16 inwestycji transportowych znalazły się na ostatecznej liście projektów zatwierdzonych do realizacji przez Związek Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) Obszaru Metropolitalnego Trójmiasta. Biorąc pod uwagę skalę rozbudowania wstępnej listy, nie sposób było się jednak tego nie spodziewać.
Utworzenie ZIT-ów w ramach unijnej perspektywy 2014-20 wymaga od Polski Unia Europejska. Celem jest ukierunkowanie finansowania regionalnego (zwłaszcza w aglomeracjach) w taki sposób, by beneficjentem poszczególnych projektów był nie jeden, lecz wiele samorządów. Zdaniem UE, pozwoli to nie tylko na sprawniejsze niż obecnie alokowanie środków pomocowych, ale także na zwiększenie wzajemnego oddziaływania poszczególnych gmin wobec siebie.
Były 74 projekty, zostało 15W ramach trójmiejskiego ZIT-u, na wstępną listę wpisano w sumie 74 inwestycje, o łącznej wartości ponad 12 mld zł. Najdroższe wśród nich były inwestycje transportowe – łączna wartość 16 projektów transportowych została oszacowana na 8,08 mld zł. Wiadomo było jednak, że nie wszystkie projekty będą mogły być w obrębie ZIT zrealizowane. W ramach RPO Woj. Pomorskiego został na projekty ZIT zarezerwowany ok. 1 mld zł. Stąd też konieczna była selekcja projektów.
W środę Rada Związku ZIT Trójmiasto wybrała 15 projektów o łącznej wartości wynoszącej 975 mln zł, przewidzianych do dofinansowania w ramach RPO WP. Lista ta ma teraz być przedmiotem negocjacji pomiędzy samorządami skupionymi w ramach ZIT, a władzami woj. pomorskiego, a następnie z MIR. Samorząd Woj. Pomorskiego ma się wypowiedzieć na temat propozycji projektów zgłoszonych przez Związek ZIT w maju.
Wśród ostatecznie wybranych 15 projektów, znalazły się tylko dwa przedsięwzięcia transportowe.
Bilet elektroniczny, węzły integracyjne, drogi rowerowe…Pierwsze z nich dotyczy wdrożenia wspólnego zarządzania transportem publicznym (autobusowym i kolejowym) na obszarze ZIT i jednocześnie wprowadzenia wspólnego, elektronicznego biletu. Partnerami projektu mają być m.in. SKM, Przewozy Regionalne, ZTM Gdańsk, ZKM Gdynia i MZK Wejherowo. Wartość projektu wynosi 25 mln zł, z czego dofinansowanie UE miałoby wynieść 21,25 mln zł.
Drugi projekt transportowy jest połączeniem dwóch działań, które znalazły się na wstępnej liście: jedno z nich dotyczyło tworzenia zintegrowanych węzłów transportowych, a drugie – budowy infrastruktury rowerowej: dróg dla jednośladów, parkingów, tworzenie wydzielonych pasów, integracji ruchu rowerowego z transportem zbiorowym (przede wszystkim tworzenia parkingów rowerowych przy przystankach SKM i PKM).
Węzły integracyjne miałyby być tworzone na terenie następujących miast i gmin: Gdańsk, Gdynia, Sopot, Żukowo, Reda, Pruszcz Gd, Tczew, Wejherowo, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Pszczółki, Kartuzy, Luzino. Infrastruktura rowerowa miałaby natomiast powstać na większym obszarze: także m.in. na terenie powiatów lęborskiego i nowodworskiego. Łączna wartość połączonego projektu to 477 mln zł, z czego 246 mln zł miałoby wynieść dofinansowanie UE.
Co z innymi projektamiZ listy wypadło wiele
projektów kolejowych (m.in. zakładających rozwój projektu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej), a także m.in.
projekt budowy Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej.
Nie oznacza to jednak, że projekty te nie mają szans na realizację. Środki na ich przeprowadzenie będą najprawdopodobniej poszukiwane w innych działaniach w ramach RPO WP oraz w programach krajowych (zwłaszcza POIiŚ). Listy ZIT nie należy zresztą traktować jako listy finalnej: w wykazie „ostatecznych” projektów, przy projekcie wdrażania elektronicznych biletów zapisano np., że może on zostać włączony do POIiŚ.
Wśród innych projektów, które znalazły się na ostatecznej liście ZIT Trójmiasto, są m.in. Metropolitalny System Aktywizacji Społeczno-Zawodowej (dotyczy stworzenia 36 lokalnych centrów usług w zakresie integracji społecznej i zawodowej), budowa Centrum Geriatrii, Programów Zintegrowanej Opieki i Telemedycyny, a także projekt modernizacji energetycznej budynków mieszkalnych.
– Po uzgodnieniach z samorządem wojewódzkim i ministerstwem, będziemy mogli skierować wybrane projekty do szczegółowego opracowania pod względem dokumentacji, studiów wykonalności, analiz budżetowych. Związek ZIT ma działać co najmniej do 2020 r. i w razie potrzeby, wynikającej np. ze zmiany liczby partnerów albo ze względu na nieopłacalność przedsięwzięcia, będzie dokonywał korekt i przesunięć na liście swoich inwestycji – tłumaczy Janusz Wróbel, burmistrz Pruszcza Gd.