Dokładnie trzy lata temu, 8 marca 2015 roku, o godz. 9.30 ruszyły pociągi na centralnym odcinku II linii metra. Nowa linia połączyła dwa brzegi Wisły a podróż z Pragi i Woli do centrum miasta skróciła się do kilku minut.
Centralny odcinek II linii metra
został oddany 8 marca 2015 r. Umożliwił on wygodny dojazd m.in. do ZOO, Muzeum Pragi, Centrum Nauki Kopernik, na Trakt Królewski i Uniwersytet czy do biznesowej części Woli w okolicach ronda ONZ i Daszyńskiego. Warszawiacy od razu polubili druga nitkę metra – z dnia na dzień jeździło nią coraz więcej osób i dziś korzysta z niej ponad 140 tys. pasażerów dziennie. Rekord padł 10 listopada 2017 roku – wtedy drugą linią przejechało 164 tys. osób. Od otwarcia do końca lutego 2018 r. pociągi II linii metra przewiozły prawie 103,4 mln osób.
– Podróżowanie po stolicy komunikacją miejską stało się łatwiejsze, dzięki metru kilkukrotnie skrócił się czas przejazdu z lewobrzeżnej części miasta na prawą – mówi Hanna Gronkiewicz-Waltz, Prezydent m.st. Warszawy. – Druga linia metra była też impulsem do wielu zmian na Pradze, Woli i w Śródmieściu – mówi prezydent.
Centralny odcinek metra jest kręgosłupem II linii – już niedługo trasa wydłuży się o kolejne stacje – trzy na zachód i trzy na północny-wschód. Dziś za stacją Rondo Daszyńskiego pod ul. Prostą są tory odstawcze i komora do zawracania, gdzie pociągi zmieniają kierunek jazdy. Podobnie na Pradze – techniczna część podziemnej budowli za stacją Dworzec Wileński kończy się przy skrzyżowaniu ul. Targowej z 11 Listopada. To z tych dwóch stacji pociągi pojadą na Bemowo i Targówek. W kierunku zachodnim (z Ronda Daszyńskiego) powstaje ok. 3,4 km podziemnej kolei. Budowane stacje to: C8 Płocka umiejscowiona pod ul. Płocką w rejonie skrzyżowania z ul. Wolską, C7 Młynów pod ul. Górczewską po wschodniej stronie wiaduktu kolejowego w rejonie ul. Sokołowskiej i Syreny oraz C6 Księcia Janusza pod ul. Górczewską w rejonie skrzyżowania z ul. Księcia Janusza. Zakończenie budowy tego odcinka planowane jest na listopad 2019 r.
Niedawno ruszyła pierwsza tarcza drążąca tunele, a za kilka dni dołączy do niej druga maszyna. Trwa postępowanie na
projekt i budowę ostatniego odcinka od stacji C4 Powstańców Śląskich do stacji C1 Połczyńska wraz z STP Mory.
Nie ruszył jeszcze przetarg na pośredni odcinek od stacji C6 Księcia Janusza do stacji C4 Powstańców Śląskich.
W kierunku północno-wschodnim (z Dworca Wileńskiego) będzie ok. 3,12 km trasy. Wybudowane są już tunele, trwają prace na stacjach: C16 Szwedzka pod ul. Strzelecką po wschodniej stronie ul. Stalowej, C17 Targówek w okolicy skrzyżowania ul. Pratulińskiej z ul. S. Ossowskiego oraz C18 Trocka w rejonie skrzyżowania ul. Pratulińskiej z Trocką. Niedawno zakończyło się drążenie tuneli. Zakończenie prac planowane jest na maj 2019 r., a wykonawca chwali się
nadplanowym wykonaniem. Jednocześnie ruszył
przetarg na budowę ostatniego odcinka do stacji C23 Bródno przy skrzyżowaniu Rembielińskiej i Kondratowicza.