Trzy firmy i konsorcja zdecydowało się stanąć do przetargu na remont częstochowskiej sieci tramwajowej. Tylko jedna oferta mieści się w budżecie. Trwa ocena formalna.
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Częstochowie
po długich przygotowaniach ogłosiło przetarg na przebudowę liniowej infrastruktury tramwajowej określoną w sześciu odcinkach. Inwestycja z udziałem środków unijnych wedle założeń MPK ma pochłonąć prawie 114,7 mln zł brutto, przy czym
wniosek o dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020 opiewa niemal na 144 mln zł przy wartości całego projektu w wysokości 208,1 mln zł, jednak wniosek przewoźnika przewiduje jednoczesne finansowanie remontu torowiska
oraz zakupu 10 nowych tramwajów – tę część zrealizuje PESA Bydgoszcz S.A.
Trzy oferty11 października w siedzibie MPK otwarto oferty. Do postępowania zgłoszono trzy, z czego jedną w pojedynkę złożyła Grupa ZUE S.A. z Krakowa. Opiewa ona na 121 429 344,49 zł brutto, przewiduje czas realizacji zamówienia w 21 miesięcy i udzielenie gwarancji na okres 84 miesięcy.
Kolejną ofertę złożyło konsorcjum lidera PROGREG Infracity sp. z o.o. z Łodzi i uczestniczących w nim MPK Łódź S.A., Przedsiębiorstwa Drogowo-Budowlanego KEMY sp. z o.o. z Łodzi, firmy Spaw-Tor sp. z o.o. sp. komandytowa z Krakowa i Grzegorza Michnika ze Spaw-Tor. Konsorcjum zaoferowało wykonanie remontu w 24 miesiące i udzielenie gwarancji na okres 65 miesięcy. Za całość oczekuje 131 257 638,28 zł brutto.
Najkorzystniejszą cenowo ofertę, która mieści się w budżecie przygotowanym przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Częstochowie złożyło kolejne konsorcjum reprezentowane przez lidera, firmę NDI S.A. z Sopotu oraz partnerujących jej firm: NDI sp. z o.o. z Sopotu, Construcciones Y Promociones Balzola SA z Bilbao w Hiszpanii oraz prawdopodobnie jej polskiego przedstawiciela Balzola Polska sp. z o.o. z Warszawy. Międzynarodowy zespół deklaruje przeprowadzenie robót w 19 miesięcy, a więc najszybciej ze wszystkich oferentów, a także oferuje najdłuższy ze wszystkich proponowanych okres gwarancji przez 120 miesięcy. Za całość konsorcjum żąda kwoty 114 500,55 zł.
Obecnie trwa ocena złożonych ofert pod względem formalnym.
Siedem odcinkówPrzypominamy, że dla potrzeb inwestycyjnych całą sieć (z wyjątkiem odnogi z 2012 r.) podzielono na 7 odcinków, z czego ostatni – tzw. „5b” – został objęty odrębnym wnioskiem o dofinansowanie samego remontu i zakupu uzupełniającego 5 tramwajów z innego przetargu – wniosek opiewający na kwotę ponad 44,4 mln zł mimo pozytywnych ocen formalnych i merytorycznych nie został przeznaczony do realizacji zapewne trafiając na listę rezerwową. Przedmiotowy fragment sieci zawiera się od zjazdu na pętlę pośrednią „Dworzec PKP-Raków” do pętli „Kucelin”, zaś stan torowiska jest przyczyną rzadkiego rozkładu kursujących tam tramwajów.
Pozostałych 6 odcinków, to trasa od północnego krańca z pętlą „Fieldorfa” do pętli na Rakowie oraz rozjazd z torem zjazdowym do zajezdni MPK. Wszędzie zakłada się wymianę podłoża torowiska, samego torowiska, infrastruktury kablowej podziemnej i naziemnej, budowę nowych przejazdów i wyjazdów bramowych. Do tego inwestycja pociągnie za sobą budowę całkiem nowej pętli „Fieldorfa” z przesunięciem jej na rzecz budowy towarzyszących jej podwójnych torów odstawczych, które w przyszłości będą mogły być wykorzystane do ewentualnego przedłużenia trasy w głąb dzielnic Północ w bliżej nieokreślonej przyszłości. Ponadto nowością będą 4 rozjazdy torowe przy ul. Dekabrystów, które posłużą do przyszłej budowy linii w dzielnicach Tysiąclecie i Parkitka, a także zielone torowisko w centrum Częstochowy.
Przy pomyślnym przebiegu procedur i prac cała inwestycja powinna zostać zakończona w 2020 r.