W ostatnich latach miasto Tychy znacząco zwiększyło udział kolei w komunikacji miejskiej i międzymiastowej. Przyczyniły się do tego remonty przystanków oraz budowa nowych, zsynchronizowanie kursów, a także taryfa przesiadkowa. Tychy zostaną uhonorowane nagrodą w kategorii „najlepszy organizator transportu” podczas Kongresu Transportu Publicznego, który odbędzie się 30 października w Bydgoszczy.
Szybka Kolej Regionalna (SKR) pomiędzy Tychami a Katowicami ruszyła pod koniec 2008 r. z inicjatywy władz wojewódzkich i miejskich. Do jej obsługi skierowano nowoczesne Flirty. Trasa, wydłużona do Sosnowca, liczy 29 km i 13 przystanków.
W 2012 r. otwarto trzy nowe przystanki Tychy Aleja Bielska, Tychy Grota-Roweckiego oraz Tychy Lodowisko, które zostały zbudowane z inicjatywy i na zlecenie miasta. To pozwoliło wydłużenie SKR w głąb Tychów. Na odcinku Tychy Lodowisko – Tychy (4,5 km) średnia odległość pomiędzy stacjami/przystankami wynosi 910 m, przy czym na odcinku Tychy Lodowisko – Tychy Zachodnie (2,2 km) maleje ona do zaledwie 550 m. Tyski projekt wielokrotnie określaliśmy w naszych publikacjach jako wzór dla innych kolei aglomeracyjnych.
Miasto pomyślało nie tylko o sferze infrastrukturalnej, ale także o integracji różnych środków transportu. Wraz ze zwiększaniem udziału kolei lokalny przewoźnik MZK Tychy zlikwidował część połączeń autobusowych do Katowic. Jednocześnie w mieście przeorganizowano układ linii i przystanków autobusowych i trolejbusowych, zsynchronizowano rozkłady jazdy, wprowadzono też wspólny system biletowo-taryfowy w postaci „taryfy pomarańczowej”, który umożliwia przejazd pociągami SKR na trasie Tychy Lodowisko – Katowice Szopienice oraz transportem publicznym na terenie Tychów. Miasto zadbało również o parkingi P&R.
Przy tej okazji warto przypomnieć, że miasto wyremontowało główny dworzec kolejowy. Tychy będą dzierżawić budynek do 2039 r. Przy dworcu powstał węzeł przesiadkowy z prawdziwego zdarzenia – z przebudowanymi stanowiskami dla trolejbusów i autobusów, powstać ma też parking.
Miasto pozyskało również środki unijne – wspólnie z Tramwajami Śląskimi – na projekt „Modernizacja infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Górnośląskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą”. Obejmuje on m.in. zakup piętnastu nowych trolejbusów, modernizację sieci trolejbusowej (3,125 km) i budowę nowych odcinków (0,225 km), a także budowę wspominanych parkingów P&R.
Tychy zostały nagrodzony w kategorii „Najlepszy organizator transportu” m.in. za integrację różnych środków transportu, aktywne wykorzystanie kolei w komunikacji miejskiej oraz inwestycje w ekologiczne środki transportu. W skład kapituły dokonującej wyboru wchodzą Leszek Ruta, szef Stowarzyszenia Transport Publiczny, Bogusław Kowalski, przewodniczący rady programowej Stowarzyszenia Transport Publiczny, Paweł Wrabec, szef wydawnictw internetowych TOR-Wydawnictwo oraz Witold Urbanowicz, redaktor prowadzący portal Transport-Publiczny.pl.
Wyróżnienia zostaną wręczone podczas uroczystego bankietu, towarzyszącego organizowanemu w Bydgoszczy
Kongresowi Transportu Publicznego (30 października 2014 r., Opera Nova, Bydgoszcz).
Pisaliśmy już także o innych nagrodzonych. Zapraszamy do lektury.
Polski Bus: Firma w ciągu trzech lat zmieniła sposób podróżowania między miastami w Polsce. Doceniliśmy ją za innowacyjność i odwagę we wprowadzaniu nowych rozwiązań. A to wszystko przy zachowaniu umiarkowanych cen, a także zastosowaniu standardów, które pasażerowie do tej pory znali tylko z usług lotniczych.
Solaris: Firma została doceniona za ugruntowaną pozycję wiodącego producenta autobusów i trolejbusów w Polsce i jednego z głównych w Europie, a także wprowadzanie i promowanie innowacji oraz nowych rozwiązań (np. autobusy elektryczne).