Tramwaje Warszawskie otworzyły oferty w przetargu na zakup pięciu tramwajów dwukierunkowych. Jedyną ofertę, opiewającą na 47,8 mln zł brutto, złożyła Pesa, która chce dostarczyć do stolicy kolejne Jazzy Duo.
Po raz kolejny Pesa zaproponowała Tramwajom Warszawskim Jazzy Duo. Robert Szot, szef rynku tramwajowego, potwierdził, że będą to pojazdy identyczne z wagonami, które są obecnie dostarczane do stolicy. Bydgoski producent jest gotów zrealizować zamówienie za ok. 47,8 mln zł brutto. Tymczasem Tramwaje Warszawskie zamierzały przeznaczyć na ten cel 43 mln 419 tys. zł brutto. Zakup realizowany jest w ramach perspektywy finansowej UE 2007-2013.
Zgodnie ze specyfikacją całkowicie niskopodłogowe i klimatyzowane pojazdy mają mieć długość do 32,5 metra i przewozić 200 osób, w tym 28 na miejscach siedzących. W wozach standardowo znajdą się biletomaty i elektroniczna informacja pasażerska. Oprócz tego pojazdy będą wyposażone będą w system zliczania pasażerów oraz rejestrator zdarzeń. Przewidziano również montaż pokładowego zasobnika energii, co ma pozwolić na zmniejszenie zużycia energii.
Pierwszy tramwaj ma przyjechać na początku lipca 2015 r. Dostawy potrwają do końca października 2015 r. Zamówienie obejmuje również specjalistyczne wyposażenie obsługowe, pakiet naprawczy, pakiet eksploatacyjno-naprawczy, szkolenia, dokumentację techniczną, łącznie z licencjami i oprogramowaniem, a także wykonywanie napraw powypadkowych podczas trwania gwarancji. Producent będzie oferować pakiet naprawczy do 2020 r.
Nowe tramwaje uzupełnią rozrastającą się flotę pojazdów dwukierunkowych spółki – zapotrzebowanie na tego typu pojazdy będzie większe, niż pierwotnie zakładano. Po Warszawie jeździ już sześć dwukierunkowych Swingów Duo, wyprodukowanych przez Pesę i dostarczonych w ramach kontraktu na 186 nowych tramwajów. Obsługują one aktualnie linię nr 2 przez Most Północny, która – z racji opóźnienia realizacji dalszego odcinka trasy – jest pozbawiona pętli na jednym z krańców. Oprócz tego trwają jazdy homologacyjne pierwszych
dwukierunkowych Jazzów Duo z 45 zakupionych przez spółkę – dostawy mają one potrwać do maja 2015 r.
Zakupy są realizowane z myślą o obsłudze linii w czasie remontów czy budowy nowych tras. Analizowane są też koncepcje wybudowania torów odstawczych przy punktach węzłowych, w których brakuje miejsca na pętlę. Takie tory mają powstać m.in. przy pl. Zawiszy na ul. Towarowej w związku z planowanym remontem wiaduktu nad linią średnicową. Inne rozważane lokalizacje, w dalszej perspektywie, to Rondo Daszyńskiego, przy stacji metra Wierzbno dla tramwajów jadących od strony dzielnicy biurowej na Służewcu, stacja metra Ratusz (pl. Bankowy) z myślą o tramwajach z Wilanowa oraz pl. Zbawiciela dla linii od strony Ochoty.
Dodatkowe Jazzy Duo mają obsługiwać trasę pomiędzy stacjami metra Rondo Daszyńskiego na II linii i Młociny na I linii. Pierwotnie dwukierunki miały docierać do pętli Osiedle Górczewska, ale zdecydowano o poprowadzeniu linii przez Powstańców Śląskich na Bielany. W związku z tym zapotrzebowanie na pojazdy dwukierunkowe wzrośnie właśnie o pięć wozów, czyli tyle, ile spółka zamawiała w aktualnie toczącym się przetargu. Po zrealizowaniu wszystkich dostaw spółka posiadać będzie 56 tramwajów dwukierunkowych, co pozwoli również na uruchomienie innych planowanych linii z wykorzystaniem taboru dwukierunkowego oraz zachowanie rezerwy na remonty i modernizacje infrastruktury.
Zobacz zdjęcia z nocnych jazd testowych Jazzów Duo