O ponad miesiąc przesunął się termin na składanie ofert w przetargu na dostawę 22 niskopodłogowych tramwajów dla Łodzi. Wpłynęło już ponad sto pytań od zainteresowanych udziałem w przetargu, odwołanie od warunków udziału złożył też ukraiński Elektrontrans.
Łódź w maju ogłosiła przetarg na dostawę 22 tramwajów o długości 28-32 m (
więcej o specyfikacji zamówienia). Pierwotny termin składania ofert na dostawę 22 tramwajów mijał 24 czerwca. W obliczu licznych pytań i wniosków o zmianę specyfikacji istotnych warunków zamówienia MPK-Łódź zdecydowało o jego przesunięciu. Aktualny termin wypada 28 lipca br.
Jeszcze w czerwcu wpłynęło odwołanie Elektrontransu ze Lwowa. Kancelaria, która występowała w imieniu ukraińskiej firmy, zarzuciła zamawiającemu naruszenie przepisów ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji – ich zdaniem treść SIWZ-u jako jedynego potencjalnego wykonawcę wskazywała bydgoską Pesę. MPK-Łódź zmieniło bowiem wymagania w zakresie doświadczenia – wcześniej zamawiający wymagał od wykonawcy wykazania, iż w ciągu ostatnich trzech lat „dostarczył co najmniej 5 sztuk fabrycznie nowych, niskopodłogowych (100% niskiej podłogi) wagonów tramwajowych”. Po pytaniach jednej z firm uszczegółowiono treść – dostarczone wcześniej wagony miały uzyskać homologację w krajach UE. Poza tym tramwaj niskopodłogowy opisano jako taki, który w części pasażerskiej – po wyłączeniu kabiny motorniczego i pulpitu manewrowego z tyłu – ma podłogę całkowicie płaską lub zmieniającą się łagodnie bez stopni, nie przekraczającą wysokości 350 mm dla strefy drzwiowej, 480 mm dla stref nad wózkami i 375 mm dla pozostałych obszarów, a dodatkowo posiada zestawy kołowe – tzn. koła jednej osi połączone muszą być połączone obracającym się wspólnie z nimi sztywnym wałem.
fot. ElektrontransElektrontrans wskazywał, że przy pierwotnej treści SIWZ-u, zmienionej na wniosek jednego z potencjalnych oferentów, był w stanie spełnić warunki przetargu. Zdaniem firmy ograniczenie wymaganego doświadczenia tylko do krajów UE w żaden sposób nie wpływa na ocenę, czy zamówienie zostanie wykonane należycie – zgodnie z innymi punktami specyfikacji firma, która wygra, ma dostarczyć tramwaj z ważną homologacją.
Ukraińskiej firmie nie spodobało się też rozszerzenie doświadczenia o tramwaje ze sztywnym połączeniem kół wózka – wielu nowoczesnych dostawców (np. Siemens, Skoda) stosuje w konstrukcji wózków portalowe osie kół, na których poszczególne koła mogą się kręcić niezależnie, dzięki czemu można zmniejszyć wysokość podłogi w rejonie wózków. Zdaniem Elektrontransu tylko Swing Pesy spełniał parametry w zakresie wysokości podłogi oraz konstrukcji osi wagonu i tylko ta firma byłaby w stanie wykazać się wymaganym w przetargu doświadczeniem.
fot. ElektrontransPostulowano, by przywrócić pierwotną treść SIWZ-u w zakresie wymaganego doświadczenia – to jest wykreślić uszczegółowiony fragment wyjaśniający rozumienie pojazdu niskopodłogowego i warunek wykazania się dostawą jedynie tych tramwajów, które uzyskały homologację w jednym z krajów UE. MPK-Łódź uznało w całości zarzuty przedstawione w zamówieniu i dokonało zmiany SIWZ-u, przywracając poprzednią treść.
O wyborze w 80% zadecyduje cena. Pozostałe kryteria to szerokość przejścia w najwęższym miejscu wagonu (nad wózkiem) – min. 650 mm (10%) i nominalna liczba miejsc – min. 200 pasażerów (10%). Zamawiający zastrzega, że w przypadku nieprzyznania dofinansowania unijnego postępowanie może zostać unieważnione. Zgodnie ze zmienioną specyfikacją termin realizacji został wydłużony do 15 listopada 2015 r. (pierwotny termin wypadał pod koniec października 2015 r.).
Firma Elektrontrans ze Lwowa, będąca częścią grupy Elektron, powstała w 2011 r. jako ukraińsko-niemieckie joint-venture. Producent specjalizuje się w produkcji pojazdów elektrycznych – trolejbusów, autobusów elektrycznych i tramwajów. Zdolność produkcyjna jest określona na sto tramwajów i sto trolejbusów lub elektrobusów rocznie. Pierwszy niskopodłogowy tramwaj producent dostarczył w 2013 r. dla Lwowa – był to pięcioczłonowy pojazd dla Lwowa serii Elektron T5L64. Cztery tramwaje trójczłonowe kupił też Sankt-Petersburg, ale dostawy się opóźniają z uwagi na trudną sytuację ukraińsko-rosyjską.
fot. Elektrontrans