Modernizacja pętli tramwajowej Motoarena stanowi jedno z kluczowych zadań, będących częścią projektu „Integracja systemu transportu miejskiego wraz z zakupem taboru tramwajowego w Toruniu – BiT-City”. W chwili obecnej na pętli Motoarena swoje trasy kończą cztery z pięciu kursujących po mieście linii tramwajowych. Z uwagi na jej strategiczne położenie na mapie Torunia oraz przyszłą rolę transportu szynowego w obsłudze transportowej miasta rozbudowa infrastruktury punktowej w tym miejscu to niezwykle ważna inwestycja, której realizacja poprawi z czasem konkurencyjność miejskiego systemu transportu zbiorowego.
Zgodnie z treścią zapisów umieszczonych w Planie zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla miasta Torunia na lata 2013-2035 zakres rzeczowy zadania obejmuje:
- przebudowę układu torowego i budowa dodatkowych torów odstawczych o łącznej długości ok 1,4 km,
- budowę i modernizację sieci trakcyjnej,
- modernizację dwóch peronów tramwajowych,
- budowę jednego peronu dla pasażerów,
- budowę jednego peronu technicznego,
- budowę ciągów pieszych oraz ścieżki rowerowej w obrębie pętli,
- modernizację budynku socjalnego i parkingu dla motorniczych.
Przedmiot inwestycji stanowi zatem przede wszystkim modernizacja układu torowego pętli tramwajowej Motoarena z uwzględnieniem, jak i rozszerzeniem funkcji postojowej dla co najmniej 12 sztuk pociągów tramwajowych. W efekcie końcowym pętla dostosowana będzie do ruchu przelotowego (przy planowanym wydłużeniu linii tramwajowej do Portu Drzewnego), a także spełniać będzie w dalszym ciągu dotychczasową funkcję: pętli końcowej. Z uwagi na powyższe fakty wymagana jest budowa (przebudowa) łącznie 4 platform peronowych z zadaszonymi wiatami przystankowymi (2 komplety), ustawieniem systemu informacji pasażerskiej oraz niezbędnym wyposażeniem. Wymienione mają również zostać wszystkie słupy trakcyjne i oświetleniowe.
Ponadto wykonawca będzie musiał wygrodzić miejsca postojowe dla tramwajów oraz przebudować infrastrukturę podziemną, a zatem m.in.: dokonać podłączenia budynku socjalnego do kanalizacji sanitarnej, czy też przewidzieć wymianę przyłącza wodociągowego od wodomierza do zaworu głównego. Wybudowane mają zostać również miejsca postojowe dla samochodów pracowników Miejskiego Zakładu Komunikacji, zaś z myślą o rowerzystach przygotowany zostanie plac pod planowany parking dla rowerów, który funkcjonował będzie w systemie Park & Ride. Co więcej, przyjęte do realizacji zamówienie obejmuje też wykonanie przejść i przejazdów przez tory, dojść do peronów oraz zaprojektowanie zieleni w ramach pętli.
Procedura przetargowa wyboru wykonawcy inwestycji ruszyła w lipcu tego roku. W postępowaniu zostały złożone oferty dwóch firm: ZUE S.A. oraz Budimex Budownictwo Sp. z o.o. Pierwsza z firm wyceniła swoje usługi na ponad 9,8 mln zł, druga zażądała przeszło 15,6 mln zł. Ostatecznie zaś w piątek 8 listopada br. Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością podpisał umowę na Modernizację pętli tramwajowej Motoarena. Zadanie realizować będzie zwycięska w przetargu, krakowska firma ZUE S.A.
Do lipca 2014 r. wykonawca wykonywał będzie prace projektowe. Kolejne miesiące upływać będą na robotach budowlanych, które zakończą się do końca września 2015 r. Wartość podpisanej kilka dni temu umowy opiewa na blisko 10 mln zł (brutto).
Podsumowując, warto zauważyć, iż oddanie do użytkowania przebudowanej pętli Motoarena zbiegnie się w czasie z wprowadzeniem do eksploatacji przez Miejski Zakład Komunikacji nowego taboru szynowego. Nowoczesne tramwaje (które najprawdopodobniej dostarczy miastu bydgoska Pesa) mają się pojawić na toruńskich szynach we wrześniu 2015 roku. Wówczas będą już więc mogły korzystać z oddanej do użytku zmodernizowanej pętli tramwajowej Motoarena. Całościowo realizacja obu przedsięwzięć (komplementarnych względem siebie) istotnie wpłynie na poprawę konkurencyjności usług komunikacji zbiorowej w Toruniu oraz przyczyni się do zwiększenia efektywności lokalnego systemu transportu publicznego.