Galeria Metropolia w Gdańsku sprzedaje bilety kolejowe, dzięki czemu w niedziele zamienia się w dworzec i nie podlega ustawie o zakazie handlu. Zarządca nie zawarł jednak żadnych umów z przewoźnikami kolejowymi, którzy zwrócili się do Urzędu Transportu Kolejowego z prośbą o interwencję.
Galeria Metropolia mieszcząca się przy Gdańsku Wrzeszczu o
tworzyła poczekalnię i kasę biletową dla pasażerów. Dzięki temu obiekt zamienia się w dworzec i nie podlega pod ustawę o zakazie handlu w wybrane niedziele.
Jak się okazuje, Galeria
nie ma żadnych umów z przewoźnikami kolejowymi i w zasadzie odsprzedaje bilety SKM czy PKP Intercity pozyskane w inny sposób – m.in. zakupione hurtowo w dworcu po drugiej stronie torów czy za pomocą aplikacji internetowych. Przewoźnicy podkreślają, że pracownicy galerii nie zostali przeszkoleni w zakresie taryf, funkcjonowania systemu sprzedaży czy udzielania informacji, w efekcie czego mogą wprowadzać podróżnych w błąd. Do tego dochodzi kwestia potencjalnych nieprawidłowości w zakresie podatkowym oraz możliwość naruszenia przepisów w zakresie nieuczciwej konkurencji i ochrony konsumenta.
Przewoźnicy zwrócili się do Urzędu Transportu Kolejowego z prośbą o interwencję. – W związku z tymi pismami Prezes Urzędu Transportu Kolejowego wezwał administrującego galerią handlową do przedstawienia wyjaśnień w zakresie przestrzegania praw pasażerów w transporcie kolejowym – informuje Tomasz Frankowski, rzecznik prasowy UTK. Urząd powołuje się tutaj na rozporządzenie dotyczące praw i obowiązków pasażerów, które reguluje też najważniejsze kwestie związane ze sprzedażą biletów. „Chodzi między innymi o udzielanie wiarygodnej informacji o rozkładzie jazdy, dostępnych ofertach taryfowych, w tym promocyjnych czy o warunkach najniższych opłat za przewóz. Obowiązkiem sprzedawców biletów jest także przyjmowanie zgłoszeń dotyczących potrzeby pomocy podczas podróży osobom z niepełnosprawnością i o ograniczonej sprawności ruchowej. W punkcie odprawy, jakim jest kasa biletowa, powinna również istnieć możliwość złożenia reklamacji na usługę danego przedsiębiorstwa” – wylicza UTK.
UTK poinformował administratora galerii o zamiarze wszczęcia kontroli w zakresie przestrzegania prac pasażerów. Kontrola taka może rozpocząć się po siedmiu dniach od doręczenia zawiadomienia. „Czyny nieuczciwej konkurencji, nadzór nad realizacją przepisów ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, o których zawiadamiały PKP Intercity i PKP SKM nie leżą w kompetencji prezesa UTK. Dlatego Urząd przekazał prezesowi UOKiK wnioski przewoźników o podjęcie działań będących w kompetencji tego organu” – zawiadamia UTK. Dalsze kroki będą zależne od efektów planowanej kontroli i dalszej korespondencji ze stronami.