Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

W Lublinie liczba pasażerów komunikacji miejskiej rośnie lawinowo

Dalej Wstecz
Data publikacji:
10-09-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
W Lublinie liczba pasażerów komunikacji miejskiej rośnie lawinowo
fot. Szater, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons
Na przestrzeni 5 lat, liczba pasażerów komunikacji miejskiej w Lublinie zwiększyła się o ponad połowę. Na ten wzrost wpływ ma przede wszystkim brak podwyżek, od kilku lat, cen biletów okresowych. Wzrost cen biletów jednorazowych wpływa natomiast na spadek zainteresowania nimi wśród lubelskich pasażerów.

Posiadacze biletów okresowych w Lublinie mogą liczyć na szereg przywilejów, m.in. na zniżki w kilkudziesięciu sklepach i punktach usługowych w mieście, a także na możliwość odtworzenia zgubionego biletu, poprzez jego odtworzenie z systemu elektronicznego. Jak podkreślają władze Lublina, na wzrost liczby pasażerów wpływa także objęcie miejskim systemem biletowym przewoźników prywatnych.

Według najnowszych danych GUS, w ubiegłym roku z komunikacji miejskiej w całej Polsce korzystaliśmy 3,6 mld razy. To o 6 proc. mniej niż rok wcześniej i najmniejsza liczba pasażerów od 10 lat. Lubelskie statystyki są jednak przeciwne: liczba pasażerów rośnie i to lawinowo.

Było 75, jest 115 mln pasażerów


W perspektywie lat 2009-13, liczba pasażerów lubelskiej komunikacji zmieniała się następująco:
  • 2009 r. – 75,6 mln;
  • 2010 r. – 83,84 mln;
  • 2011 r. – 98,56 mln;
  • 2012 r. – 106,00 mln;
  • 2013 r. – 114,68 mln.
Beata Krzyżanowska, rzecznik prezydenta Lublina, informuje portal Transport Publiczny, że dane te zostały opracowane przy wykorzystaniu metodologii GUS oraz na podstawie liczby sprzedanych biletów.

W tym czasie ceny biletów jednorazowych rosły następująco: 1 października 2009 r. z 2 na 2,40 zł, 1 września 2011 r. z 2,40 na 2,80 zł (wprowadzono wówczas jednocześnie wówczas bilet 30-minutowy, w cenie 2,40 zł, 1 kwietnia 2012 r. z 2,80 zł na 3,20 zł (i jednocześnie, ceny biletów 30-minutowych wzrosły z 2,40 na 2,80 zł). Bilety jednorazowe sprzedawane są obecnie głównie przez kierowców, gdyż nie sprzedają oni biletów 30-minutowych. – Należy dodać, że od 1 października 2008 r. w Lublinie nie było podwyżek cen biletów okresowych – informuje Beata Krzyżanowska.

Podwyżki niosą za sobą spadek zainteresowania lublinian biletami jednorazowymi. Sukcesywnie wzrasta natomiast liczba osób kupujących bilety okresowe. Oto przykładowe dane za lata 2010-2012:
  • 2010 r.: bilety jednorazowe 31 131 303 szt., bilety okresowe 223 077 szt.;
  • 2011 r.: bilety jednorazowe 31 601 548 szt., bilety okresowe 280 138 szt.;
  • 2012 r.: bilety jednorazowe 26 689 782 szt., bilety okresowe 345 134 szt.
Przywileje dla posiadaczy biletów okresowych

– Ostatnia podwyżka spowodowała spadek wartości sprzedaży biletów jednoprzejazdowych przy jednoczesnym wzroście wartości sprzedaży biletów okresowych. Zatem porównując rok 2011 do 2012, odnotowaliśmy spadek wartości biletów o 2,11 mln zł, wzrost biletów okresowych o 5,22 mln zł, co przy ogólnej wartości sprzedanych biletów daje wzrost o 4%. W zakresie sprzedaży biletów okresowych możemy mówić o jej sukcesywnym wzroście. Porównując okres od stycznia do maja tego roku do tego samego okresu z roku ubiegłego, odnotowaliśmy ilościowy wzrost sprzedaży biletów okresowych o 10%. W tym roku, w podanym przedziale czasowym, średnia miesięczna sprzedaż biletów okresowych wyniosła ponad 37 tys. Wskaźnik ten oznacza, że przybywa nam stałych pasażerów, a to z kolei świadczy o tym, że mieszkańcy dostrzegają pozytywne zmiany, jakie zachodzą w komunikacji miejskiej i chętniej z niej korzystają – dodaje Beata Krzyżanowska. – Na wzrost sprzedaży biletów okresowych, a tym samym na wzrost liczby pasażerów, ma wpływ stałe uatrakcyjnianie komunikacji miejskiej, m.in. poprzez rozwój trakcji trolejbusowej w rejony miasta nie objęte dotąd tym rodzajem komunikacji, wymianę taboru trolejbusowego i autobusowego na nowy, czy rozszerzenie oferty przewozowej poprzez uruchomienie połączenia Lublin-Świdnik – zauważa rzeczniczka.

Zwraca też uwagę, że jako wartość dodaną do obowiązującej oferty biletów okresowych należy wymienić także program lojalnościowy BusBonus: posiadacze biletów okresowych mogą liczyć na zniżki u kilkudziesięciu partnerów akcji, m.in. w sklepach, restauracjach czy prywatnych placówkach medycznych. Program ten funkcjonuje także w innych miastach Lubelszczyzny: Chełmie, Zamościu, Puławach i Kraśniku.

– O popularności biletów okresowych świadczy również duża liczba punktów sprzedaży, w których taki bilet można zakodować. Bilety okresowe można również zakupić przez internet. Ponadto, w chwili obecnej termin ważności biletu możemy sprawdzić w każdym pojeździe za pomocą kasownika. I to co ważne, z punktu widzenia użytkowania, w przypadku zgubienia biletu okresowego, zawsze mamy możliwość jego odtworzenia na podstawie zapisów z systemu. Warto również dodać, że na wzrost liczby pasażerów istotny wpływ miało objęcie jednolitym systemem biletowym również przewoźników prywatnych, którzy wykonywali przewozy na podstawie własnej działalności gospodarczej – dodaje Beata Krzyżanowska.

* * *

Nie wszędzie jednak dane dotyczące liczby pasażerów komunikacji miejskiej są tak optymistyczne jak w Lublinie. Poprosiliśmy o przedstawienie tych danych władze kilkudziesięciu miast w Polsce. Z sukcesywnie spływających do nas danych widać wyraźnie, że istotnie są miasta, gdzie dane są adekwatne do informacji GUS. Będziemy je sukcesywnie przedstawiać na naszym portalu, pytając też samorządowców, skąd biorą się te zmiany i jakie przełożenie mają podwyżki cen biletów na liczbę pasażerów.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Warszawa ciągle czeka na nowy system biletowy

Prawo & Finanse

Warszawa ciągle czeka na nowy system biletowy

Redakcja 01 czerwca 2023

Ceny biletów a zarobki. Które miasto najdroższe?

Przestrzeń

Gdańsk: Nowa taryfa przyjęta. Podwyżki cen biletów od kwietnia

Komunikacja

Zobacz również:

Rekordowy wynik PKS Słupsk po pandemii

Komunikacja

Rekordowy wynik PKS Słupsk po pandemii

Redakcja/inf. pras. 14 października 2022

Metro: 670 tys. pasażerów na dwóch liniach

Przestrzeń

Metro: 670 tys. pasażerów na dwóch liniach

Witold Urbanowicz 06 października 2022

Pozostałe z wątku:

Warszawa ciągle czeka na nowy system biletowy

Prawo & Finanse

Warszawa ciągle czeka na nowy system biletowy

Redakcja 01 czerwca 2023

Ceny biletów a zarobki. Które miasto najdroższe?

Przestrzeń

Gdańsk: Nowa taryfa przyjęta. Podwyżki cen biletów od kwietnia

Komunikacja

Zobacz również:

Rekordowy wynik PKS Słupsk po pandemii

Komunikacja

Rekordowy wynik PKS Słupsk po pandemii

Redakcja/inf. pras. 14 października 2022

Metro: 670 tys. pasażerów na dwóch liniach

Przestrzeń

Metro: 670 tys. pasażerów na dwóch liniach

Witold Urbanowicz 06 października 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5