W sierpniu wybrane stacje metra będą zamykane na weekendy w związku montażem linii prowadzących dla niewidomych. Prace obejmą siedem stacji. Wyłączenia z ruchu będą się odbywać wbrew wcześniejszym deklaracjom przedstawicieli ZTM-u. Pierwsze utrudnienia w pierwszy weekend sierpnia.
W sierpniu na zlecenie Zarządu Transportu Miejskiego na siedmiu stacjach I linii metra – A-1 Kabaty, A-2 Natolin, A-3 Imielin, A-4 Stokłosy, A-5 Ursynów, A-6 Służew oraz A-14 Świętokrzyska – będą montowane linie prowadzące. Składają się one z siedmiu równoległych listew ze stali nierdzewnej o wysokości 4-5 mm. Stanowią one punkt odniesienia dla osób niewidomych i niedowidzących, pozwalający na przejście przez obiekt po możliwie najkrótszej drodze (tzw. trasa wolna od przeszkód).
Jeszcze w maju ZTM zapewniał, że
stacje pozostaną czynne dla pasażerów. – W żadnym wypadku nie ma mowy o zamykaniu całych stacji metra. W ramach prowadzonych prac będą wygradzane małe fragmenty stacji – zapewniała wtedy Magdalena Potocka z Działu Funduszy Europejskich i Mediów w ZTM Warszawa.
Teraz urzędnicy zmienili front. Jak się dowiedzieliśmy, stacje mają być zamykane pojedynczo bądź parami w poszczególne weekendy sierpnia. – Tak, potwierdzam, że będą takie zamknięcia – mówi Igor Krajnow, rzecznik prasowy ZTM. Na razie nie chce jednak zdradzić szczegółów. Udało nam się potwierdzić tylko, że pierwsze utrudnienia odbędą się w weekend 1-2 sierpnia.
Dlaczego jednak konieczne będzie zamykanie stacji? – Byliśmy zdania, żeby stacji nie wyłączać, jednak zdanie Metra Warszawskiego było takie, żeby ze względów bezpieczeństwa przystanki wyłączyć – twierdzi Igor Krajnow. Metro Warszawskie sprawy nie komentuje.
Konieczność zamykania stacji może wiązać się z przyjętą przez wykonawcę technologią. W 2011 r., gdy Metro Warszawskie montowało guzki na krawędziach peronu, na dziewięciu stacjach prace udało przeprowadzić się w nocy, tylko z niewielkim skróceniem godzin kursowania. Pozostałe stacje zostały na weekend zamknięte, ale zakres prac był zdecydowanie większy i wiązał się także z wykuwaniem pasa na krawędziach i wymianą pasów ostrzegawczych (zamiast ciemnych kamiennych pasów pojawiały się żółte linie z kafelek). Ponadto w niektórych przypadkach prace przy oznakowaniu dotykowym połączono z modernizacją systemu sterowania ruchem. Teraz, mimo że zakres prac wydaje się mniejszy i prostszy, przewidziano zamknięcia.
Linie prowadzące na wszystkich stacjach metra muszą pojawić się w przyszłym roku. Wtedy mija okres wyznaczony przez rozporządzenie z 2011 r. na dostosowanie obiektów metra pod względem oznaczeń dotykowych dla niewidomych.
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.