Z ponad 880 mln do 1,05 mld rocznie wzrosła liczba pasażerów komunikacji miejskiej na terenie aglomeracji warszawskiej. Co bardzo istotne – wzrasta liczba pasażerów w każdym podsystemie transportu zbiorowego w stolicy. Także w przypadku autobusów, których rola, wraz ze wzrostem znaczenia transportu szynowego, teoretycznie zmniejszyła się.
Według najnowszych danych GUS, w ubiegłym roku z komunikacji miejskiej w całej Polsce korzystaliśmy 3,6 mld razy. To o 6 proc. mniej niż rok wcześniej i najmniejsza liczba pasażerów od 10 lat. Ale… – Artykuł „
Mniej pasażerów komunikacji miejskiej. Rower i suburbanizacja” bazuje na danych Głównego Urzędu Statystycznego, które dotyczą liczby pasażerów komunikacji miejskiej na poziomie województw. Nie odpowiadamy za organizację komunikacji na całym tym rejonie, dlatego możemy się odnieść jedynie do stołecznej komunikacji miejskiej. A tutaj bynajmniej nie odnotowujemy spadku liczby pasażerów – mówi w rozmowie z portalem transport-publiczny.pl Konrad Klimczak z UM Warszawa.
Niewielki spadek liczby pasażerów w 2013 r.W 2006 r. liczba pasażerów ZTM Warszawa (w tym SKM Warszawa, która właśnie w 2006 r. rozpoczęła funkcjonowanie), a także liczba pasażerów Kolei Mazowieckich i WKD na obszarze funkcjonowania ZTM wyniosła 884,1 mln. W 2013 r. wskaźnik ten wyniósł 1,059 mld pasażerów, co oznacza wzrost o 18,9%.
– Niewielki spadek, mieszczący się w granicach błędu statystycznego, odnotowano jedynie w 2013 roku. Mogły mieć na to wpływ następujące czynniki: większa liczba biletów długookresowych sprzedanych w grudniu 2012 r., zakończenie obowiązywania w lipcu 2013 roku oferty „Wspólny Bilet ZTM-KM-WKD” na linii wołomińskiej, liczne inwestycje realizowane w okresie wakacyjnym, m.in. zamknięcie dwóch stacji metra Świętokrzyska i Centrum; modernizacja średnicowej linii kolejowej, modernizacja linii pruszkowskiej oraz budowa stacji kolejowej Warszawa Ursus Niedźwiadek, a także wzrost popularności systemu wypożyczalni Veturilo i Bemowo Bike – zauważa Konrad Klimczak.
Wskaźnik przejazdów w 2013 r. to, przypomnijmy, 1,0593 mld; wskaźnik ten w 2012 r. wyniósł 1,0629. Spadek wyniósł zatem raptem ok. 0,34%. Naturalnie na spadek liczby pasażerów w 2013 r. pewien wpływ musiało mieć też Euro 2012.
O tym, że zainteresowanie korzystaniem z transportu zbiorowego w aglomeracji warszawskiej rokrocznie wzrasta, dobitnie świadczy fakt, że rośnie liczba pasażerów w każdym podsystemie transportu.
Zmienia się rola autobusów, ale nie zmniejsza się liczba ich pasażerówOd kilku lat systematycznie zwiększa się rola kolei w obsłudze aglomeracji warszawskiej. Inwestycje taborowe, modernizacje linii kolejowych skracające czas przejazdu, zwiększanie liczby pociągów oraz projekt „Wspólny Bilet ZTM-KM-WKD” sprawiają, że coraz więcej mieszkańców aglomeracji decyduje się na korzystanie z transportu kolejowego w podróżach z centrum na peryferia aglomeracji. W perspektywie lat 2006-13 liczba pasażerów KM, SKM Warszawa i WKD (biorąc obszar całego woj. mazowieckiego) zwiększyła się z 52,47 do 92,42 mln pasażerów, czyli aż o 76%.
Wraz ze zwiększaniem się zainteresowania transportem kolejowym, postępuje też modyfikacja siatki połączeń autobusowych ZTM. Sukcesywnie likwidowane są linie autobusowe łączące centrum Warszawy z dzielnicami peryferyjnymi, wzrasta jednocześnie liczba linii „dowozowych” do kolei. Obecnie
rozkłady aż 21 linii ZTM są zsynchronizowane z rozkładami pociągów.
Wzrost roli kolei teoretycznie może oznaczać, że – mimo powstania linii „dowozowych” – zmniejsza się liczba pasażerów autobusów. Nic bardziej błędnego. Liczba pasażerów metra zwiększyła się w latach 2006-13 o 20,9% (ze 149,1 do 180,2 mln osób rocznie), liczba pasażerów tramwajów – o 16,1% (z 227,6 do 264,2 mln), natomiast równolegle rosła też liczba pasażerów autobusów – o 10,9% (z 503,2 do 558 mln).
Konrad Klimczak zauważa też, że dane GUS dotyczące liczby pasażerów warszawskiego metra (113 mln) uwzględniają jedynie wejścia przez bramki.