O tym, że buspasy poprawiają funkcjonowanie komunikacji, pasażerów przekonywać nie trzeba. W tej chwili stolica analizuje zasadność wydzielenia pasów autobusowych w trzech ciągach. Jeden z nich przydałby się już po wakacjach – gdy ruszy remont kolejowej linii podmiejskiej do Grodziska Mazowieckiego.
O zaletach buspasów przekonywać nie trzeba. Dzięki nim często jeżdżące autobusy na obłożonych trasach nie muszą stać w korkach razem z pojazdami prywatnymi. Sprawniejszy przejazd to nie tylko korzyść dla pasażerów, zachęta dla nowych podróżnych, ale także możliwość lepszego rozdysponowania wozów w związku z bardziej punktualną i szybszą realizacją rozkładu.
Nic dziwnego, że pojawiają się pytania o możliwość wytyczenia kolejnych wydzielonych buspasów. W czerwcu radna Aleksandra Gajewska (PO) zapytała o postępy w pracach nad rozszerzeniem sieci buspasów. Kilka dni temu odpowiedziała jej Renata Kaznowska, wiceprezydent Warszawy.
Jak napisała wiceprezydent, „obecnie analizowana jest zasadność realizacji” wskazanych pasów. Lista zawiera trzy ciągi komunikacyjne. Na pierwszym miejscu znajdują się Aleje Jerozolimskie na zachód od Dworca Zachodniego. W kierunku Dworca Zachodniego buspas miałby zostać wyznaczony na odcinkach od granic miasta do Salomei, a następnie między Łopuszańską a Śmigłowca (bez skrzyżowań), a także od Beresteckiej do przystanku Dworzec Zachodni (bez ronda). W drugą stronę, do Piastowa, buspas miałby się pojawić na odcinkach od ronda Zesłańców Syberyjskich do przystanku Berestecka, od przystanku Berestecka do Łopuszańskiej (bez skrzyżowania) oraz od Ryżowej do Starodębów.
Buspas ten przyda się szczególnie w czasie planowanego od września zamknięcia linii kolejowej do Grodziska Mazowieckiego. Ciężar obsługi komunikacyjnej na tej trasie
mają przejąć autobusy. Niestety nie wiadomo, czy uda się przedłużyć buspas poza miasto. – Na odcinku pozawarszawskim, pomiędzy granicami miasta Warszawy i Pruszkowem, droga wojewódzka nr 719 posiada dwa pasy ruchu w jednym kierunku. Ze względu na występujące w tym przekroju natężenie ruchu (ok. 17 tys. poj./dobę) ze znaczącym udziałem samochodów ciężarowych, przeznaczenie jednego pasa tylko dla komunikacji zbiorowej może sparaliżować ruch pojazdów na drodze wojewódzkiej nr 719. Dlatego też problem organizacji ruchu na drodze 719 na czas wprowadzenia komunikacji zastępczej jest obecnie analizowany – informuje Marta Milewska, rzeczniczka prasowa Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego.
Drugi z analizowanych buspasów miałby pojawić się w ciągu alei Wilanowskiej – w kierunku Wilanowa między Rolną a Doliną Służewiecką, a w stronę stacji metra Wilanowska między Sobieskiego a Doliną Służewiecką. Trzeci to ulica Puławska w kierunku stacji metra Wilanowska. Renata Kaznowska w odpowiedzi nie podaje kiedy wspomniane buspasy mogłyby zostać wytyczone.