Od 2009 roku liczba przemieszczających się ulicami Warszawy cyklistów systematycznie rosła. Czy trend utrzymał się również w bieżącym roku? Jak wynika z badań ruchu, wśród najpopularniejszych odcinków rowerowych jest al. Prymasa Tysiąclecia.
Warszawski Zarząd Transportu Miejskiego zlecił przeprowadzenie badań natężenia ruchu rowerowego w stolicy. Liczenie cyklistów odbywało się w poniedziałki, wtorki, środy i czwartki (w godzinach 7:00-9:00 i 16:00-19:00) oraz soboty (12:00-17:00) w 52 lokalizacjach. Osoby dokonujące pomiarów – oprócz liczby przejeżdżających rowerzystów – notowały także ich płeć, typ jednośladu i sposób ubierania. Uwzględniano również sposób korzystania z infrastruktury, obserwując, czy osoby przejeżdżające dany odcinek korzystały z jezdni, chodnika lub drogi rowerowej. Jak przedstawiają się wyniki badań?
Kaprysy pogody
W Warszawie od sześciu lat obserwowano wyraźną tendencję wzrostową ruchu rowerowego. W porach szczytu komunikacyjnego corocznie zwiększał się o ok. 20-30 jednośladów na godzinę. W roku bieżącym w wielu punktach zaobserwowano jednak nieznaczny spadek liczby rowerzystów w stosunku do roku poprzedniego. Wpływ na to miały najprawdopodobniej gorsze warunki pogodowe. Niektóre dni maja i czerwca, w trakcie których przeprowadzano pomiary, były znacznie chłodniejsze niż rok temu, co w negatywny sposób odbiło się na wynikach pomiarów.
Należy jednak zauważyć, iż mimo niesprzyjającej aury w niektórych punktach odnotowano wzrosty. Stało się tak m.in. na al. Prymasa Tysiąclecia, gdzie natężenie w godzinach popołudniowego szczytu w stosunku do roku 2014 zwiększyło się o ok. 150 rowerów na godzinę – obecnie między 16:00 a 17:00 przejeżdża tamtędy blisko 450 cyklistów. Nieco większa rzesza użytkowników dwóch kółek (ok. 480) korzysta z tej trasy w trakcie szczytu porannego (7:30-8:30). Al. Prymasa Tysiąclecia na południe od ul. Kasprzaka okazała się być jednym z odcinków o największym natężeniu ruchu rowerów – ich udział w transporcie sięga tam ponad 3%.
Podobny wynik natężenia ruchu godzinowego odnotowano również na oddanej do użytku jesienią ubiegłego roku trasie wzdłuż ulic Świętokrzyskiej i Prostej. Podczas komunikacyjnych szczytów przy rondzie ONZ przejeżdża ok. 450 cyklistów na godzinę. Most Świętokrzyski to także miejsce, w którym odnotowano najwyższy udział rowerów w strukturze ruchu. Wynosi on 9% w kierunku wschodnim oraz 10,3% w kierunku zachodnim. Na tak imponujący (jak na polskie warunki) wynik wpłynęło niewielkie obciążenie trasy środkami transportu publicznego – ze względu na małą liczbę przejeżdżających tamtędy autobusów oraz brak tramwajów cykliści stanowią znaczną część potoku osób.
Spośród innych, wartych uwagi faktów zawartych w wynikach badań przytoczyć można udział cech uczestników ruchu rowerowego. Z pomiarów wynika, że w dalszym ciągu przeważającą liczbę użytkowników dwóch kółek (ok. 65%) stanowią mężczyźni, co stanowi istotny wskaźnik świadczący o niewystarczająco wysokim poziomie bezpieczeństwa, jaki zapewnia warszawska infrastruktura. W najbardziej rowerowych krajach świata, gdzie cykliści czują się bezpiecznie, liczba jeżdżących na rowerach kobiet jest zbliżona do liczby wybierających ten środek transportu mężczyzn.
Ciekawie prezentuje się również sposób korzystania z infrastruktury. Na drogach, przy których brakuje wydzielonych ścieżek bądź pasów dla rowerów, prawie 70% rowerzystów wybiera chodnik. Zdecydowana większość przemieszczających się daną trasą cyklistów woli dedykowaną infrastrukturę. Tam, gdzie jest dobrze zaprojektowana, odsetek jej wykorzystania wynosi ok. 95%.
Badanie na większą skalę
Chociaż omawiane badania stanowią niewątpliwie pozytywny krok (wiedza na temat wielkości oraz cech ruchu rowerowego jest w dalszym ciągu niewystarczająca w całej Polsce), to autorzy warszawskiego raportu podkreślają konieczność ich zestandaryzowania oraz zakrojenia na szerszą skalę. Zwiększenie liczby obserwatorów i pojedynczych pomiarów w kampanii pozwoli uzyskać dużo bardziej wiarygodne wyniki. Jest to o tyle istotne, że dane z pomiarów mają znaczenie przy przyznawaniu funduszy na nowe inwestycje – stołeczni urzędnicy już planują udrożnienie istotnego dla komunikacji rowerowej Ronda Zesłańców Syberyjskich oraz remont trasy przy al. Prymasa Tysiąclecia.
Z pełnym raportem można zapoznać się
tutaj.
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.
