Tramwaje Warszawskie otworzyły oferty w przetargu na dostawy 583 biletomatów do istniejących tramwajów. Wpłynęły trzy oferty na kwoty od 25 do 32 mln zł brutto. Urządzenia mają drukować bilety pojazdowe oraz kodować bilety na kartach miejskich i nie będą obsługiwać transakcji gotówkowych.
Zarząd Transportu Miejskiego niedawno
zlikwidował możliwość zakupu biletów u motorniczych i kierowców, pomimo tego, że spora część taboru tramwajowego nie jest wyposażona w biletomaty. Są spore szanse, że jeszcze w tym roku sytuacja się zmieni i biletomaty wreszcie pojawią się w tramwajach.
Przedmiotem zamówienia jest dostawa i kompleksowa obsługa serwisowo-eksploatacyjna mobilnych automatów biletowych. Zamówienie podstawowe zakłada montaż, uruchomienie i leasing operacyjny 583 biletomatów z funkcjonalnością płatności bezgotówkowej. Okres leasingu ustalono na 60 miesięcy od odbioru danego biletomatu. Wykonawca ma obowiązek wymiany istniejących 192 biletomatów obecnie eksploatowanych w tramwajach 120Na (180 szt.) i 120Na Duo (12 szt.). Przewidziano też opcje – jedna zakłada leasing 583 biletomatów przez kolejne 36 miesiące, a druga montaż, uruchomienie i 36-miesięczny leasing operacyjny 178 nowych biletomatów w nowych tramwajach.
Nowe urządzenia pojawią się w tramwajach 105Na i pochodnych, 105N2k/2000, 123N, 116N, 120N, 120Na, 128N, 134N. Biletomaty będą sprzedawać bilety pojazdowe oraz umożliwiać kodowanie biletów na karcie miejskiej. Przewidziano płatność wyłącznie za pomocą kart płatniczych, stykowych i bezstykowych Visa i MasterCard, z dopuszczeniem płatności z wykorzystaniem blika. Urządzenie będzie też kodować bilety kupione za pomocą strony internetowej ZTM-u.
W czwartek 22 marca minął kilkukrotnie przesuwany termin składania ofert. Wystartowały trzy podmioty. Konsorcjum Mera-Serwis i Mera Systemy zaproponowało kwotę 31,53 mln zł brutto. Mennica jest gotowa zrealizować umowę za 25,64 mln zł brutto, natomiast konsorcjum GMV Innovating Solutions oraz Grupo Mecanica del Vuelo Sistemas (Madryt) za 27,37 mln zł brutto. Wszystkie oferty mieszczą się w budżecie zamawiającego, który na realizację zamówienia przeznaczył 38,18 mln zł brutto (w tym 626 tys. zł brutto na koszty niezależne od agenta rozliczeniowego).
O wyborze decydują cena (98%) oraz zaoferowanie płatności z wykorzystaniem blika (2%). Przewidziano, że montaż i uruchomienie biletomatów nastąpi w okresie 10 miesięcy od podpisania umowy, przy czym pierwsza partia 70 biletomatów ma zostać uruchomiona w ciągu 4 miesięcy. Uruchomienie prawa opcji jest uzależnione od terminu dostaw nowych tramwajów (na razie Tramwaje Warszawskie po raz drugi unieważniły postępowanie).