Metro Warszawskie podpisało z Bombardierem umowę na dostawę, montaż i uruchomienie zmodernizowanych urządzeń odbiorczych systemu automatycznego ograniczenia prędkości w pociągach metra. Dzięki temu pociągi będą mogły jeździć częściej.
Aby pociągi mogły jeździć z większą częstotliwością częściej, konieczne są zmiany w systemie sterowania ruchem. Obecnie odstępy w metrze są ograniczane semaforami, a system automatycznego ograniczania prędkości SOP-2, z sygnalizacją kabinową, umożliwiający zmniejszenie odstępów, jest pomocniczym środkiem prowadzenia ruchu pociągów. Metro Warszawskie planuje prowadzić ruch pociągów wyłącznie w oparciu o zmodyfikowany system SOP-2 przy wyłączonych semaforach. Ponadto przewidziane jest podniesienie prędkości z 60 do 80 km/h (
czytaj więcej). Dzięki tym zmianom pociągi będą mogły jeździć w szczycie co 2 minuty, obecna częstotliwość w szczycie porannym wynosi 2 min. i 50 sek.
W celu przeprowadzenia zmian Metro ogłosiło przetarg na dostawę, montaż i uruchomienie zmodernizowanych urządzeń odbiorczych systemu automatycznego ograniczenia prędkości w pociągach metra. Podstawowym celem tych urządzeń jest ciągły nadzór nad prędkością składu oraz bezpiecznie i automatyczne jej ograniczanie w zależności od sytuacji ruchowej i reakcji maszynisty. Jedyną ofertę złożyła firma Bombardier Transportation (ZWUS) Katowice. Opiewała ona na kwotę ok. 24 mln zł brutto, podczas gdy spółka zamierzała przeznaczyć na te prace nieco ponad 17 mln zł brutto. Ostatecznie jednak Metro podpisało umowę z Bombardierem.
W pierwszej kolejności urządzenia będą się pojawiać w pociągach Alstom Metropolis (18 składów). Prace mają potrwać do końca czerwca 2014 r. Następnie dostosowane ma zostać siedem nowych pociągów rosyjskich, dostarczonych po 2008 r. Ostatni, opcjonalny etap obejmuje pozostałe piętnaście składów rosyjskich – urządzenia powinny być zamontowane do końca 2014 r. Decyzję o realizacji tego etapu Metro przekaże do końca kwietnia 2014 r.