W sobotę rozpoczyna się przebudowa ul. Wołoskiej w Warszawie, która wymusza wyłączenie ruchu tramwajowego. Uruchomienie zastępczej komunikacji autobusowej wymusiło z kolei likwidację dwóch linii autobusowych w innej części miasta.
Do końca czerwca tramwaje nie będą kursowały od skrzyżowania ul. Wołoskiej i Woronicza do pętli Kielecka. W zamian za tramwaje, uruchomione zostaną dwie linie autobusowe: Z-1 pojedzie od Metra Pole Mokotowskie, ul. Wołoską i dalej al. Wilanowską do pętli Metro Wilanowska. Zostanie też uruchomiona linia szczytowa Z-2, która będzie miała za zadanie dowozić pracowników kompleksu biurowego na Służewcu do i z Metra Wilanowska. Linia będzie kursować jednokierunkowo: w porannym szczycie będzie zabierać pasażerów tylko w kierunku Służewca, a po południu – tylko w kierunku stacji Metro Wilanowska.
Zyska Służewiec, straci część prawobrzeżnaJak ZTM Warszawa podał w komunikacie, uruchomienie linii zastępczych, które obsłużą Wołoską, wymusi wprowadzenie pewnych zmian w innych rejonach Warszawy. – Autobusy, które były przeznaczone do ich uruchomienia, zasiliły linie autobusowe kursujące na trasach objazdowych po zamknięciu mostu Łazienkowskiego. W związku z tym, autobusy obsługujące linie Z-1 i Z-2 będą pochodziły m.in. z linii 460 i E-4, które zostaną zlikwidowane – czytamy w komunikacie ZTM.
Poranek 27 lutego był ostatnim, podczas którego kursowały linie 460 i E-4. Ta pierwsza zapewniała połączenie pomiędzy dzielnicą Praga-Północ (pętla „Zajezdnia Stalowa”) i Metrem Ratusz Arsenał. Ta druga kursowała pomiędzy Tarchominem i Metrem Młociny. Obie jeździły jednokierunkowo, tylko w porannym szczycie.
Igor Krajnow, rzecznik ZTM Warszawa, mówi w rozmowie z portalem „Transport Publiczny”, że nie ma w planie ponownego uruchomienia tych linii, nawet w momencie gdy zostanie „odzyskany” tabor autobusowy z linii, które zostaną zlikwidowane po uruchomieniu II linii metra. – Po uruchomieniu centralnego odcinka II linii metra wszystkie odzyskane autobusy zostaną skierowane do zasilenia ciągów komunikacyjnych pozbawionych dostępu do komunikacji szynowej [np. ul. Radzymińskiej – red.]. Nie planujemy zatem powrotu linii E-4, gdyż na Tarchominie jest tramwaj, który przejął znaczną liczbę pasażerów autobusów, ani też linii 460. Uruchomimy natomiast nową linię ekspresową E-3 dowożącą do metra przy Dworcu Wileńskim – informuje Igor Krajnow.
Wspomniana linia E-3 kursować będzie pomiędzy Dw. Wileńskim i pętlą Targówek – w stronę metra w porannym szczycie, w stronę Targówka po południu. Na prawobrzeżnej stronie Wisły uruchomiona zostanie także inna linia „dowozowa” do metra – E-1, pomiędzy Gocławiem i Stadionem Narodowym. Więcej o zmianach w siatce połączeń ZTM można przeczytać
tutaj.
Rola autobusów zmienia się, ale nie malejeWarto przypomnieć, że mimo iż na przestrzeni ostatnich kilku lat sukcesywnie zmniejsza się rola autobusów w obsłudze komunikacyjnej Warszawy (przestają łączyć bezpośrednio centrum Warszawy z dzielnicami położonymi z dala od centrum, znacząco
zwiększa się natomiast ich rola dowozowa do metra, kolei bądź tramwaju), to
liczba pasażerów autobusów ZTM nie tylko nie spada, ale rośnie. W latach 2006-13 liczba pasażerów metra zwiększyła się o 20,9% (ze 149,1 do 180,2 mln osób rocznie), a liczba pasażerów tramwajów – o 16,1% (z 227,6 do 264,2 mln), ale równolegle wzrosła też liczba pasażerów autobusów – o 10,9% (z 503,2 do 558 mln).