Kolejarze kończą dogadywać porozumienie z miastem ws. zagospodarowania okolic Pałacu Kultury i Nauki nad linią średnicową. – Został jeszcze jeden zapis w porozumieniu. Jak je podpiszemy i zostanie zatwierdzone przez nasze struktury korporacyjne oraz Radę Miasta, wtedy wycofamy wszystkie sprawy z sądu i przejdziemy do etapu poszukiwania sposobu na zagospodarowanie tego terenu – mówi Jarosław Bator, członek zarządu PKP SA. Porozumienie może oznaczać spore zmiany funkcjonalne na dworcu Śródmieście.
Zdaniem PKP SA zawarcie porozumienia z miastem ws. gruntów w okolicy linii średnicowej i pl. Defilad to kwestia pół roku. – Jesteśmy na etapie kończenia porozumienia. Został jeden zapis w porozumieniu, który jeszcze negocjujemy – mówi Jarosław Bator, członek zarządu PKP SA.
Jak budować zamiast się sądzić
Dotąd zagospodarowanie atrakcyjnego terenu przy Alejach Jerozolimskich wstrzymywała kwestia własności i użytkowania gruntu. – Miasto jest dysponentem części tego terenu, a właścicielem czy użytkownikiem wieczystym części jest PKP SA. Mamy oczywiście roszczenia do tej dużej działki związane z jej użytkowaniem – wyjaśnia Bator.
Negocjowany dokument ma to zmienić. – Całe porozumienie reguluje w jaki sposób, zamiast się sądzić, razem możemy zrealizować na tym terenie projekt. To wyjście do przodu. Jak podpiszemy porozumienie, które zostanie zatwierdzone przez naszą strukturę korporacyjną i Radę Miasta, wtedy wycofamy wszystkie sprawy z sądu. Zamkniemy ten etap kłócenia się i przejdziemy do etapu poszukiwania sposobu na zagospodarowanie tego terenu – informuje Jarosław Bator.
Możliwy rodzaj zabudowy określa miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. – Przewiduje on odtworzenie pierzei Alej Jerozolimskich i historycznej wysokości zabudowy, jaką mamy po drugiej stronie ulicy. W drugiej linii zabudowy przewidziane są wyższe budynki – mówi Maciej Król, prezes XCity Investment, spółki deweloperskiej PKP SA. – Współpracujemy z miastem, które jest dysponentem planistycznym – dodaje Bator.
Jak się zmieni Dworzec Śródmieście
Prawdopodobnie nowa zabudowa oznacza konieczność wyburzenia socrealistycznych
pawilonów wejściowych na Dworcu Śródmieście. – Jeżeli chodzi o samą funkcjonalność dworca, nie mają wielkiego znaczenia. W ich miejscu w planie zagospodarowania jest nowa pierzeja – mówi Bator.
Projekt zagospodarowania, powiązany z remontem linii średnicowej, będzie szansą na usunięcie mankamentów funkcjonalnych obecnego dworca. – W ramach tego projektu planujemy połączenie z metrem – wskazuje Bator. Teraz pasażerowie muszą wspinać się po schodach na powierzchnię, by potem znowu zejść pod ziemię.
Nie zmienią się za to zbytnio pod względem wystroju czy wykończenia podziemia dworca. –Nie będzie ogromnej przebudowy dworca, bardziej chodzi o organizację ruchu. Kiedyś peron 2 (środkowy) był do wysiadania. Będziemy prowadzić analizy, czy nie przywrócić tego przepływu pasażerów w celu przyspieszenia wymiany pasażerskiej. W tej chwili to duże ograniczenie dla przepustowości linii średnicowej – wskazuje Jarosław Bator.
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.
