Do piątku do Warszawy miało trafić pięć pierwszych autobusów elektrycznych, które w ramach zeszłorocznego przetargu MZA Warszawa kupiło od lubelskiego Ursusa, na razie jest jeden. Kilka kolejnych MZA może odebrać na przełomie tego i następnego tygodnia… w Lublinie. Co z resztą, na razie nie wiadomo.
Dziś MZA Warszawa
podpisały umowę z Solarisem na trzecią już grupę dziesięciu autobusów elektrycznych, które mają wozić warszawiaków. Zgodnie z umowa trafią do stolicy w marcu przyszłego roku. Pierwsze dziesięć elektrobusów (również od Solarisa) kursuje na śródmiejskich ulicach od dwóch lat. Przetarg na drugą dziesiątkę pojazdów wygrał Ursus, pięć pojazdów miało trafić do odbiorcy w piątek 14 lipca, a pięć kolejnych tydzień później. Na razie jest jeden.
W MZA dowiedzieliśmy się, że póki co warszawski przewoźnik dysponuje pojazdem, który może testować. Po odbiór dwóch kolejnych przedstawiciele MZA zostali zaproszeni na piątek do fabryki Ursusa. Kolejne dwa mają odebrać w poniedziałek. Na razie tyle wiadomo.
– Ursusy są wyprodukowane, fizycznie istnieją. Mają jakieś niewielkie problemy z homologacją baterii – mówił we wtorek prezes MZA Warszawa Jan Kuźmiński, pytany o przyczyny spóźniania się dostaw elektrobusów do Warszawy. Dowiedzieliśmy się, że w pojazdy wciąż mają problem z drobiazgami, takimi jak np. instalacja systemu informacji pasażerskiej, do czego w Warszawie przykładają bardzo dużą wagę. Przedstawiciele Ursusa, z którymi próbowaliśmy się skontaktować w piątek, gdy zgodnie z planem pierwsze pięć pojazdów miało trafić do stolicy, byli nieuchwytni.
Dla Ursusa zwłoka w dostawie autobusów to problem finansowy. Zgodnie z umową lubelskiemu producentowi narasta tysiąc złotych kary za każdy dzień zwłoki w dostarczeniu każdego autobusu. Kary zresztą mają rosnąć z każdym tygodniem. W Warszawie śmieją się więc, że jak tak dalej pójdzie, jeden pojazd dostaną za darmo.
Łącznie ze wspomnianymi ursusami i solarisami, które mają zostać dostarczone w przyszłym roku, w stolicy będzie jeździło 30 autobusów na prąd. Najprawdopodobniej na przyszły rok Warszawa szykuje jednak duży przetarg na 130 kolejnych elektrobusów. Jednym z elementów przygotowań do niego będą jesienne testy przegubowego, elektrycznego autobusu Solaris, które dziś zapowiedziano w MZA.