Rusza modernizacja Warszawskiego Węzła Kolejowego. Wykonawca wszedł już na plac budowy na Dworcu Gdańskim, gdzie powstanie dodatkowy peron. Za kilka lat zostanie tutaj przekierowana większość ruchu z Warszawy Centralnej. To pierwszy projekt kolejowy realizowany w ramach nowej perspektywy unijnej 2014-2020.
Prace na Warszawie Gdańskiej rozpoczynają spory projekt modernizacji Warszawskiego Węzła Kolejowego (WWK). – Przebudowa Warszawy Gdańskiej i dobudowa nowego peronu to pierwszy etap prac przygotowawczych, ale też realnych prac budowlanych, które zakończą się modernizacją linii średnicowej i całkowitą przebudową stacji Warszawa Zachodnia, przebudowami wszystkich obiektów inżynieryjnych leżących na linii średnicowej, linii obwodowej łączącej Warszawę Gdańską z Warszawą Zachodnią, odcinka wylotowego w kierunku Lublina przez Falenicę i Otwock oraz w kierunku Grodziska Mazowieckiego – mówi Marcin Mochocki, członek zarządu PKP SA.
Prace przy Warszawie Gdańskiej zakończą się w tym roku. Inwestycja, wyceniona na 53 mln zł, obejmuje odcinek od mostu Gdańskiego do wiaduktu w ciągu Popiełuszki. Oprócz dodatkowego peronu, który będzie połączony z istniejącym przejściem podziemnym, przebudowanych zostanie także 8 km torów w północnej części stacji, używanych głównie przez pociągi towarowe, 19 rozjazdów oraz 10 km sieci trakcyjnej. Projekt obejmuje również przebudowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Prace realizuje Trakcja PRKiI. – Od ponad dwóch tygodni jesteśmy na placu budowy. W tej chwili mamy ponad 60-osobową załogę, a w szczycie będzie to ponad 80. Już dziś pracujemy z wydłużonym czasie pracy – 12-godzinnym, łącznie z sobotami i niedzielami. W trakcie przełączania ruchu będziemy pracować w systemie trzyzmianowym – mówi Jarosław Tomaszewski, prezes Trakcji. Planowany termin zakończenia prac to 21 grudnia br.
– Warszawa Gdańska będzie kluczowym elementem w trakcie całej modernizacji WWK. Na tę stację w okresie modernizacji linii średnicowej zostanie skierowany ruch dalekobieżny. Realizowana inwestycja jest pierwszym krokiem dostosowania Warszawy Gdańskiej do przyjęcia istotnie większego ruchu niż dzisiaj. Wspólnie z PKP SA i m.st. Warszawa będziemy dokonywać dalszych prac, integrując stację jeszcze lepiej z komunikacją miejską i dostosowując do zwiększonych potoków – mówi Marcin Mochocki.
Inwestycja jest już realizowana w ramach nowej perspektywy unijnej 2014-2020 i instrumentu „Łącząc Europę”. – To symboliczny start nowej perspektywy, jeżeli chodzi o roboty budowlane. Mechanizm, z którego korzystamy, jest o tyle specyficzny, że projekty są zatwierdzane wyłącznie przez Komisję Europejską i podlegają niezależnej ocenie ekspertów – podkreśla Marcin Mochocki. Jak podkreśla, PKP PLK ma 100% skuteczności –
wszystkie siedem projektów uzyskało akceptację.
Wszystkie prace, przy WWK, zakończą się w 2023 r. – Za siedem lat, gdy realnie będzie się kończyć nowa perspektywa unijna 2014-2020, zarządca infrastruktury PKP PLK zaoferuje nową jakość, jeżeli chodzi o transport kolejowy. To będą całkowicie zmodernizowane oraz nowe przystanki, połączone z komunikacją miejską, z I i II linią metra, w pełni dostępne dla osób z ograniczoną mobilnością, wyposażone w najnowocześniejsze systemy informacji pasażerskiej, zadaszone, dostosowane do wszystkich współczesnych standardów obsługi pasażera – zapewnia Mochocki. Efektem modernizacji będzie też większa przepustowość i możliwość uruchomienia nowych połączeń. M.in. SKM planuje trasy do Piaseczna i Ożarowa Mazowieckiego z wykorzystaniem linii obwodowych.