Tramwaje Warszawskie myślą o budowie torów odstawczych dla krótkich linii dowozowych – tam, gdzie nie ma miejsca na pętle. Najpilniejszym w tym momencie inwestycją jest budowa takiego przejścia torowego w rejonie powstającej stacji metra Rondo Daszyńskiego. W tym celu zresztą Warszawa zamawia tramwaje dwukierunkowe.
Tory odstawcze to stosunkowo nowa koncepcja Tramwajów Warszawskich. Dzięki nim będzie można stworzyć krótkie linie dowozowe do metra i węzłów przesiadkowych, gdzie nie ma miejsca na klasyczne pętle do zawracania. Dzięki temu nie trzeba będzie ciągnąć linii tramwajowych na mniej obciążonych odcinkach do odległych pętli (przykładowo linia 14 dobrze sprawdza się jako dowozówka z Ochoty do Nowowiejskiej, Politechniki i metra – na Puławskiej jeździ relatywnie pusta).
Wpierw przy II linii metraNa pewno jeden tor odstawczy powstanie przy Rondzie Daszyńskiego przy stacji metra centralnego odcinka II linii metra. – Już dzisiaj jesteśmy gotowi, widząc oczyma wyobraźni wagony metra jeżdżące na centralnym odcinku, zaprezentować koncepcję obsługi komunikacyjnej. Jaskrawym przykładem, że o tym myślimy, jest przede wszystkim dodatkowy tor tramwajowy tzw. „żeberkowy” przy stacji Rondo Daszyńskiego – tutaj będą dojeżdżać tramwaje dwukierunkowe – mówi niedawno w
wywiadzie z naszym portalem transport-publiczny.pl Wiesław Witek, dyrektor ZTM-u.
– To najpilniejszy z projektów takich torów. Jest już podpisana umowa na projektowanie przebudowy Ronda Daszyńskiego – potwierdza Krzysztof Karos, prezes Tramwajów Warszawskich. Tor odstawczy planowany jest po wschodniej stronie ronda. Czy przy okazji przebudowy powstanie pełna gwiazda (tj. rozjazdy we wszystkich kierunkach)? – Zobaczymy, co wyjdzie z koncepcji. Musimy wziąć pod uwagę pełną analizę kosztów i korzyści. Jest tam sporo uzbrojenia podziemnego – wskazuje Karos. Jak dodaje, ostateczną decyzję podejmować będzie miasto.
Drugi tor planowany jest przy stacji metra Wierzbno dla tramwajów jadących od strony dzielnicy biurowej na Służewcu. Spółka będzie w niedługim czasie zlecać wykonanie koncepcji takiego toru. Inne dwie lokalizacje, wstępnie brane pod uwagę przez Tramwaje Warszawskie, to stacja metra Ratusz (pl. Bankowy) z myślą o tramwajach z Wilanowa oraz pl. Zbawiciela dla linii od strony Ochoty.
Pojazdy już niedługoWarszawa kupiła od Pesy
45 dwukierunkowych Jazzów. Wozy będą także wykorzystywane do obsługi linii w czasie remontów, a także przy budowie nowych torowisk. – Chodzi o to, żeby można było trasę oddawać etapami, bez pętli. Jak zbudujemy 3 km trasy, to będzie można uruchomić, podobnie jak to jest przy moście Skłodowskiej-Curie – wskazuje prezes Tramwajów Warszawskich. Dostawy Jazzów Duo
mają się rozpocząć w lipcu br. Ponadto plany budowy tramwaju do Wilanowa
zakładają zakup 50 tramwajów dwukierunkowych.
W Warszawie już jeździ sześć dwukierunkowych Swingów, dostarczonych w ramach wcześniejszej umowy z Pesą na 186 tramwajów. Zostały zakupione z myślą o obsłudze niepełnej trasie przez Most Północny. Tramwaje, w związku z opóźnieniem realizacji dalszego odcinka trasy do Mehoffera, zawracają na przystanku Stare Świdry.