Kolej odtworzy przystanek w rejonie dawnego dworca Warszawa Główna. – Wykorzystując okazję, chcemy zbliżyć perony do Towarowej i stworzyć prawdziwy węzeł multimodalny – mówi Marcin Mochocki, pełnomocnik zarządu PKP PLK.
Kolejarze planują w okolicach 2018 r.
oddać nowy przystanek w rejonie placu Zawiszy i dawnego dworca Warszawa Główna. – Wykorzystując to, że infrastrukturę będziemy tworzyć od nowa, chcemy zbliżyć perony do osi ulicy Towarowej i uczynić z placu Zawiszy prawdziwy węzeł multimodalny, integrujący nowy przystanek z istniejącym przystankiem Warszawa Ochota i istniejącymi liniami tramwajowymi. Tramwaje zapewnią dobre połączenia z jeszcze nieotwartą stacją metra Rondo Daszyńskiego – mówi Marcin Mochocki, pełnomocnik zarządu PKP PLK. Plany zakładają m.in. przedłużenie peronów Warszawy Ochoty na drugą stronę Towarowej i stworzenie tam dodatkowego wejścia. Nowy przystanek ułatwi też organizację ruchu w czasie
przebudowy linii średnicowej, choć przedstawiciele PKP PLK podkreślają, że jego powstanie nie jest warunkiem koniecznym dla sprawnego przeprowadzenia prac.
Zdecydowano, że Warszawa Główna będzie połączona z linią kolejową nr 8 (w kierunku lotniska, Piaseczna i Radomia). Jednocześnie odrzucono pomysły łączenia z innymi trasami, w tym z linią obwodową, która w najbliższych latach – jeszcze przed przebudową linii średnicowej –
też przejdzie remont. W przeszłości pojawiały się takie właśnie pomysły na domknięcie linii obwodowej. – To rzecz skomplikowana technicznie. Mamy wybór: albo włączyć linię obwodową w Warszawę Główną, albo linię obwodową połączyć z linią nr 8 (do Radomia). Mamy tutaj wejście bardzo ciasnym łukiem – jeżeli tory odegnie się w jedną stronę, to w drugą nie ma za bardzo takiej możliwości – mówi Maciej Kaczorek, szef Działu Planowania Strategicznego w PKP PLK.
Dlaczego wybrano akurat taki wariant? – W konsultacjach z Zarządem Transportu Miejskiego doszliśmy do wniosku, że korzystniejsze będzie zbudowanie nowych połączeń linii radomskiej z linią legionowską i możliwość jeżdżenia północ-południe – mówi Kaczorek. ZTM planuje m.in.
uruchomienie przewozów SKM na trasie z Piaseczna do Legionowa i Wieliszewa przez Warszawę Gdańską (z możliwością wydłużenia do Zegrza albo w kierunku Radzymina). W najbliższym czasie będzie
przebudowany układ torowy w rejonie Warszawy Zachodniej, który umożliwi w miarę bezkolizyjny przejazd pociągów w takiej relacji.
Linia radomska ma najlepsze warunki do obsługi Warszawy Gdańskiej. – Wyłączenie z linii skierniewickiej wymagałoby przejechania przez cały układ torowy i przecięcia całej linii dalekobieżnej. To eksploatacyjnie niedopuszczalne z uwagi na częstotliwość ruchu. Natomiast z linii radomskiej jest dobrze zorganizowany, bezkolizyjny przejazd – zwraca uwagę Maciej Kaczorek.
Plany PKP SA zakładają zagospodarowanie terenów nad Warszawą Główną. Mieszczące się tutaj Muzeum Kolejnictwa
zostanie przeniesione na Szczęśliwice. Ostateczny kształt zabudowy na uwolnionym terenie zależny będzie od koncepcji partnera PKP SA, wybranego do realizacji inwestycji. – Mamy projekty złożone i w części zakładają przykrycie linii średnicowej – mówi Jarosław Bator, członek zarządu PKP SA. Jak dodaje, w celu lepszego skomunikowania Ochoty i Woli miasto przewiduje przerzucenie ulicy Spiskiej nad torami kolejowymi.