HB Reavis, który nabył kilka lat temu działkę od PKP SA u zbiegu Chmielnej i al. Jana Pawła II, zaprezentował właśnie makietę i projekt 310-metrowego wieżowca Varso, jaki ma w tym miejscu powstać. Będzie to najwyższy budynek w Polsce, jak i krajach Unii Europejskiej.
W 2011 r. HB Reavis kupił od PKP SA działkę u zbiegu Chmielnej i al. Jana Pawła. Łączna wartość transakcji wyniosła 171 mln zł. Pierwotnie plany zakładały możliwość realizacji 130-metrowego wieżowca, ale ostatecznie okazało się, że będzie mógł powstać większy obiekt.
Właściciel działki zaprezentował właśnie projekt 310-metrowego wieżowca o nazwie Varso, przygotowany przez biuro Foster&Partners. Dla porównania wysokość Pałacu Kultury i Nauki z iglicą wynosi 237 m. Będzie to nie tylko najwyższy budynek w Polsce, ale i krajach Unii Europejskiej – o niecały metr wyprzedzi londyński The Shard. Na kontynencie wyższe będą tylko trzy budynki w Moskwie.
O wysokości dworca przesądza iglica, sama bryła budynku będzie miała ok. 230 metrów wysokości. Tam też przewidziano taras widokowy. Dla porównania w Pałacu Kultury zlokalizowany jest on na 30. Piętrze na wysokości 114 metrów.
Obok wieżowca powstaną dwie mniejsze wieże – 80- i 90-metrowe bryły, które projektuje pracownia HRA Hermanowicz Rewski. W sumie wszystkie budynki, jak podaje Gazeta Stołeczna, mają oferować 140 tys. m kw. powierzchni biurowej. Pierwszy, 80-metrowy wieżowiec zostanie wzniesiony w 2018 r., a realizacja całości zakończy się w 2020 r. Całość pochłonie ok. pół miliarda euro.
Jak pisaliśmy w lipcu zeszłego roku, PKP SA pod nowym zarządem
zawiesiły szereg projektów developerskich. Jeden z nich o nazwie
Centralna Park miał obejmować działkę nad linią średnicową u zbiegu Al. Jerozolimskich i al. Jana Pawła II, czyli sąsiadującą z terenem, na którym powstanie Varso (na wizualizacji nowego wieżowca – tak, jak obecnie – przestrzeń ze sporym parkingiem). Również w tym miejscu przewidywano możliwość r
ealizacji jednego z wyższych w stolicy wieżowców o wysokości 220 metrów.
HB Reavis współpracował już z PKP SA przy innych projektach. W grudniu 2015 r.
otwarto nowy budynek dworca Warszawa Zachodnia od strony Alej Jerozolimskich w ramach kompleksu West Station. Obiekt był jednak wielokrotnie krytykowany z uwagi na swoje niewielkie rozmiary. W październiku 2016 r. zakończyła się natomiast
budowa pierwszego z dwóch biurowców w ramach wspomnianego kompleksu. Swoje siedziby przeniosły tam podmioty grupy PKP – SA, Intercity i Informatyka.
Więcej wizualizacji i informacji
tutaj.