– Gdyby oddać np. cały transport publiczny w zarząd związkowi metropolitalnemu – tak jest to np. zorganizowane w Paryżu – to zabrakłoby mu ok. 1,5 mld zł. – stwierdziła prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz–Waltz, komentując poprawki Senatu do ustawy o powiatach metropolitalnych. Izba Wyższa zmieniła m.in. sposób finansowania tych związków, ograniczając ich samodzielność finansową.
O samej ustawie i
o zmianach już na Transport–Publiczny.pl pisaliśmy. W zeszłym tygodniu Izba Wyższa istotnie przekształciła przepisy dotyczące organizacji, ale też finansowania związków metropolitalnych. Pomysł polegał na umożliwieniu tworzenia metropolii wokół dużych ośrodków miejskich (związek miałby liczyć minimum 0,5 mln mieszkańców), które zarządzałyby przedsięwzięciami istotnymi dla całego takiego obszaru, np. transportem publicznym.
– Ta ustawa ma bardzo poważny mankament po zmianie w Senacie – oceniła prezydent Warszawy. – Izba Wyższa ustaliła górną granicę finansowania związku metropolitalnego na 180 mln zł w ciągu pięciu lat i w dodatku jako dotację, a nie udział w podatku PIT. Niepokoi mnie też fakt, który jest tajemnicą Poliszynela, że za zmianami w ustawie stoi pani wiceminister finansów. W związku z tym pytanie co dalej, po tych pięciu latach? – pytała we wtorek.
– Myśmy to liczyli. Gdyby oddać np. cały transport publiczny w zarząd związkowi metropolitalnemu, tak jest to np. zorganizowane w Paryżu, to by związkowi komunikacyjnemu zabrakło ok. 1,5 mld zł. Gdyby związkowi zlecić tylko transport pozawarszawski, to znów pojawia się problem, że dopiero co opanowaliśmy sztukę dogadywania się w tej kwestii z gminami podwarszawskimi, a teraz to zaprzepaszczamy. A nie można zapominać, że i tak w kasie związku zabrakłoby ok. 300 mln zł. To jak tę ustawę skonsumować?
Pani prezydent zgodziła się ze stwierdzeniem, że bez udziału w podatku PIT (w pierwotnej wersji ustawy, przyjętej przez sejm związki metropolitalne miały być finansowane z 5 proc. wpływów z podatku PIT z ich obszaru) związek traci samodzielność i nie będzie spełniał roli „wehikułu rozwojowego”.
– Poczekajmy w jakim kształcie ostatecznie ta ustawa zostanie uchwalona. Na szczęście związek metropolitalny nie jest obowiązkowy – stwierdziła.
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.