Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Warszawa: Ile będzie kosztować metro na Białołękę?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
04-03-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Warszawa: Ile będzie kosztować metro na Białołękę?
fot. Wiesław Z. / fotopolska.eu, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commonsZabudowany odcinek Trasy Toruńskiej na Bródnie
Radni dzielnicy Białołęka jednogłośnie poparli skierowanie II linii metra za Trasę Toruńską. Ostateczny głos należy jednak do władz miasta. Ile wyniesie koszt budowy w przypadku zmiany przebiegu?

Obowiązujące w tej chwili plany zakładają, że II linia metra zakończy się na osiedlu Bródno w dzielnicy Targówek. Władze i radni Białołęki od dłuższego czasu zabiegają o zmianę lokalizacji stacji końcowej – żeby linia metra nie kończyła się na Bródnie przy Rembielińskiej, gdzie już są tramwaje, tylko prowadziła na drugą stronę Trasy Toruńskiej. Nowa stacja końcowa Grodzisk miałaby znaleźć się w rejonie węzła drogowego Trasy Toruńskiej (S8), przyszłej Trasy Olszynki Grochowskiej i ul. Głębockiej.

Pod koniec zeszłego roku wyniki swoich analiz przedstawił działający na zlecenie miasta Transprojekt Gdański. Założono dwa warianty rozwoju demograficznego wschodniej Białołęki, odpowiadające chłonności terenu – pośredni z liczbą mieszkańców wynoszącą 120 tys. i docelowy z 200 tys. mieszkańców. Jak zauważyli eksperci, przy takich założeniach można myśleć o skierowaniu metra na Białołękę – zarekomendowali oni „rozdwojenie” linii metra. Jednocześnie autorzy zauważyli, że prognozy są zawyżone i mogą prowadzić do błędnych wniosków.

Transprojekt od razu przyjął dalsze wydłużenie linii metra na północ. W opracowaniu założono, że dokończenie II linii metra w dotychczasowym kształcie (16 km), bez odnogi na Gocław, kosztować będzie nieco ponad 10 mld zł (dla porównania 6-km centralny odcinek to koszt 4,4 mld zł). Przy szacowaniu kosztów zmiany przebiegu przyjęto, że koszt budowy 1 km metra wynosi 600 mln zł [1]. W przypadku realizacji metra na poziomie +1 (wiadukt) przyjęto koszt w wysokości ok. 400 mln zł na km.

Jak podali autorzy, wartość analizowanego odcinka na Bródnie w dotychczasowym śladzie (od stacji Trocka) wynosi ok. 2,4 mld zł – podobnie wypada koszt przeniesienia stacji końcowej w rejon Głębockiej. W przypadku rozgałęzienia i przeciągnięcia metra na północ koszty wzrastają do 8,3 mld zł.

Oprócz dotychczasowego (wariant 0), ze stacją końcową na Bródnie, autorzy analizowali trzy przebiegi. Wariant 1 zakłada rozgałęzienie za stacją Zacisze i przebieg w rezerwie Trasy Olszynki Grochowskiej do trasy Mostu Północnego, a następnie w ulicy Mochtyńskiej do Kobiałki. Wariant 2 również zakłada rozgałęzienie i przebieg wzdłuż Trasy Olszynki Grochowskiej w rejon Olesina – podobnie prowadzi wariant 3, tyle że z nadziemną trasą i bez rozgałęzienia na Bródno. Koszty, z etapowaniem, podano w poniższej tabeli.

wariant
do stacji Głębocka
do TMP
 maksymalny
 0 - - 2,370 mld zł
 1 4,286 mld zł 5,666 mld zł 8,276 mld zł
 2 4,256 mld zł 5,576 mld zł 7,736 mld zł
 3 2,430 mld zł - 5,433 mld zł
Do podanych kwot należy doliczyć koszty wykupu gruntów oraz odszkodowań.

Autorzy opracowania podkreślają, że nawet przy prognozie 120 tys. mieszkańców odpowiednią obsługę zapewni linia metra w dotychczasowym przebiegu z odpowiednio rozbudowanym układem tramwajowym. W przypadku realizacji metra na Białołękę eksperci rekomendują wariant nr 1.

Opracowanie zdaje się nie odpowiadać na oczekiwania radnych Białołęki, którzy proponują jedynie przeniesienie stacji końcowej i ulokowanie jej w rejonie Trasy Toruńskiej i Głębockiej – zwłaszcza, że realizacja dalszego odcinka wydaje się teraz mocno wątpliwa. Wiele wskazuje na to – biorąc pod uwagę także rok wyborczy – że władze miasta zdecydują się na kompromisowe rozgałęzienie, z dociągnięciem metra za Trasę Toruńską. Tym bardziej, że trochę czasu i tak minie zanim powstaną te skrajne odcinki. W tej chwili trwają prace projektowe dla odcinków 3+3 (po trzy stacje w każdą stronę) – czyli do stacji Trocka na Targówku i Księcia Janusza na Woli.

Przypisy:
[1] W kosztach uwzględniono między innymi roboty tunelowe (128 130 PLN/m), roboty odkrywkowe (745 PLN/m3), roboty torowe (8 220PLN/m), systemy sygnalizacji (7790 PLN/m), systemy telekomunikacyjne (5 870 PLN/m), systemy energetyczne NN i WN (6190 PLN/m), system trakcyjny (3 950 PLN/m), systemy mechaniczne i elektryczne (2765 PLN/m), budowa stacji (100 mln/szt.), system opłat na stacji (622 296/szt.), inna infrastruktura (3850 PLN/m), usunięcie kolizji infrastrukturalnych (530 PLN/m), nadzory prób i testów (1700 PLN/m). Po uwzględnieniu kosztów dokumentacji (stanowiącej 6% kosztów budowy), kosztów nadzoru (stanowiącego 3% kosztów budowy) oraz nieprzewidzianych wydatków (stanowiących 10% kosztów dokumentacji i nadzoru) średni koszt realizacji 1 km metra w tunelu wyniósł ok. 480 mln zł netto co daje około 600 mln zł brutto.



[AKTUALIZACJA] Warszawa: Decyzja o ewentualnej zmianie przebiegu II linii w ciągu roku
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5