Zarząd Dróg Miejskich przygotował projekt przebudowy al. Jana Pawła II i Chałubińskiego pomiędzy rondem ONZ i Nowogrodzką. Kierowcy stracą pasy ruchu, ale zyskają miejsca parkingowe. Będzie więcej chodnika, dróg rowerowych i drzew, a piesi zyskają pasy w rejonie ronda Czterdziestolatka. Zmiany w przyszłym roku.
Zarząd Dróg Miejskich przedstawił zapowiadany projekt zmian w ciągu al. Jana Pawła II i Chałubińskiego na odcinku pomiędzy rondem ONZ i Nowogrodzką. Przestrzeń ta wymaga zmian – kierowcy mają miejscami nawet dziesięć pasów ruchu, choć nie uzasadnia tego ruch i część pasów jest praktycznie niewykorzystywana. Brakuje miejsc parkingowych, chodniki są wąskie i zniszczone, nie ma dróg rowerowych, a sama jezdnia też znajduje się w złym stanie.
Projektanci stanęli przed z pozoru trudnym zadaniem zaproponowania zmian, które będą odpowiadały wszystkim użytkownikom przestrzeni, także kierowcom. Nie było to jednak trudne przy mocno przeskalowanej jezdni. – To projekt, który poprawia ruch pieszy, rowerowy, komunikację publiczną, nie krzywdząc kierowców. Naprawdę trzeba złej woli, żeby mówić, że demoluje on ruch samochodowy. Tutaj są wloty na trzy pasy. Czwarty i piąty wyłaniają się – mówiąc kolokwialnie – znikąd, więc one z punktu widzenia prowadzenia ruchu nie ma żadnej wartości dodanej. Przepustowość tej ulicy to jest wlot i wylot – jak szeroka butelka by nie była w środku, to i tak o tym, ile z niej wody wyleci, decyduje końcówka – podkreślał we wcześniejszych rozmowach Łukasz Puchalski, szef ZDM-u.
Projekt, przygotowany przez firmę Polska Inżynieria, polega głównie na zwężeniu przekroju jezdni. Kierowcy będą mieli po trzy pasy ruchu w każdą ze stron. Zdaniem ZDM-u nie wpłynie to warunku ruchu – pasy przewidziane do likwidacji nie mają wpływy na przepustowość, są niewykorzystywane i zbędne (np. pasy do jazdy na wprost przez rondo dublują te na estakadzie). W zamian kierowcy zyskają dodatkowe, cywilizowane miejsca parkingowe po obu stronach jezdni – w sumie będzie ich 66.
Chodniki zostaną wyremontowane i poszerzone do trzech metrów. Pojawią się dodatkowe przejścia dla pieszych w rejonie rondzie Czterdziestolatka – przez północne i zachodnie ramię skrzyżowania oraz przez południową jezdnię Al. Jerozolimskich na wysokości Marriotta, a także przez ul. Chałubińskiego na osi Nowogrodzkiej. Po obu stronach pojawią się też drogi rowerowe o szerokości minimum trzech metrów – po wschodniej stronie od ronda ONZ do Złotej, a po zachodniej od ronda ONZ do Nowogrodzkiej. Planowany jest przejazd dla rowerów na wysokości Nowogrodzkiej.
mat. ZDM Warszawa mat. ZDM Warszawa mat. ZDM Warszawa mat. ZDM Warszawa