Al. Jana Pawła II z drogami rowerowymi i szpalerami drzew na odcinku od ronda ONZ do ronda Czterdziestolatka kosztem dotychczasowej jezdni. – Przepustowość jezdni pozostanie na podobnym poziomie – przekonuje pełnomocnik prezydenta m.st. Warszawy ds. komunikacji rowerowej, który przygotował koncepcję zmian. Niestety na razie nie obejmuje ona przejść ani przejazdów przy Dworcu Centralnym.
W tej chwili al. Jana Pawła II przy Dworcu Centralnym jest podporządkowana głównie samochodom. Łukasz Puchalski, pełnomocnik prezydenta m.st. Warszawy ds. komunikacji rowerowej, chce to zmienić. Jego zespół proponuje całkowitą zmianę geometrii jezdni. – Po zmianach przepustowość jezdni pozostanie na podobnym poziomie, znajdzie się za to miejsce na obustronne drogi dla rowerów, szpalery drzew, pełnowymiarowe chodniki i miejsca parkingowe na jezdni – informuje pełnomocnik.
Jakie zmiany proponuje zespół pełnomocnika rowerowego? Przede wszystkim zwężenie pasów ruchu z 3,25 m do 3 metrów. Szerokość skrajnych pasów, przeznaczonych na zatoki parkingowe, wynosiłaby 2,5 m. Kierowcy mieliby w przekroju po trzy pasy ruchu (teraz kierowcy w stronę Mokotowa mają pięć pasów, a w stronę Żoliborza – cztery pasy). Dzięki tym zmianom chodnik po zachodniej stronie mógłby być szerszy i mieć 5,6 m szerokości zamiast 4 metrów. Ponadto po obydwu stronach dałoby radę wyznaczyć drogę dla rowerów o szerokości 2,5 m i dodatkowy szpaler drzew. – Wysłaliśmy swoje propozycje do innych jednostek miejskich, czekamy na opinie i uwagi. Plan jest o tyle realny, że ulica i tak wymaga remontu nawierzchni. Mamy nadzieję, że w ramach koordynacji działań uda się wdrożyć naszą koncepcję – informuje pełnomocnik.
Niestety koncepcja nie obejmuje samego ronda Czterdziestolatka przy Dw. Centralnym. Piesi zabiegają tam o wytyczenie przejść naziemnych.
Niechętnie patrzą na to drogowcy, którzy wolą
remontować istniejące przejście podziemne i dostosowywać je do potrzeb niepełnosprawnych. Zespół pełnomocnika rowerowego zdaje sobie sprawę z ograniczeń istniejącego. – Dla pełnej funkcjonalności tras rowerowych potrzeba też wyznaczyć przejścia dla pieszych i przejazdy rowerowe na rondzie Czterdziestolatka, o co zabiegamy – informuje pełnomocnik.
mat. pełnomocnika