Wczorajsze 18-godzinne jazdy próbne nowego tramwaju Jazz Duo zostały przerwane z powodu usterki. Jak zapowiada producent, jeśli jutrzejsze testy wypadną pomyślnie, prawdopodobnym terminem pojawienia się tramwaju już z pasażerami jest najbliższy piątek (24 października).
Wczoraj (20 października) tramwaj Jazz Duo w ramach odbiorów miał przejeździć 18 godzin bez usterek. Test okazał się jednak nieudany. – Potwierdzam, że testowa jazda 18-godzinna została wczoraj przerwana. W dziesiątej godzinie bezusterkowej jazdy, testy zostały przerwane na skutek drobnej usterki. Na tyle drobnej, że po 20-30 minutach została usunięta, ale procedury są twarde: jazdy nie można było już wznowić – wyjaśnia Michał Żurowski, rzecznik prasowy Pesy.
Jak usłyszeliśmy w Tramwajach Warszawskich, najwięcej problemów sprawiają systemy teleinformatyczne. – Nie działają prawidłowo. Zależy nam na tym, żeby tramwaj zachowywał się wzorcowo. Jazdy testowe będą jeszcze kontynuowane w najbliższych dniach – mówi Michał Powałka, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich.
Producent uspokaja, że usterki na tym etapie nie są niczym nadzwyczajnym. – Po to właśnie są testy, by w tak skomplikowanym – a w tym wypadku pierwszym tego typu – produkcie sprawdzić wszystko i zareagować na ewentualne usterki, spełniając nawet najwyższe wymagania klienta i obowiązujących przepisów. A przepisy mówią o tym, że nawet jeśli usterka jest drobna i została niezwłocznie usunięta, jazdę trzeba przerwać. I dokładnie tak było właśnie wczoraj – przekonuje Żurowski.
Jak zapowiada Pesa, testy zostaną wznowione jutro rano. – W tej sytuacji wszystko przesuwa się o dwa dni i obecnie najbardziej prawdopodobnym terminem pojawienia się tramwaju na ulicach już z pasażerami (jeśli 18 godzinna jazda zakończy się powodzeniem) jest najbliższy piątek (24 października) – mówi Michał Żurowski.
Tramwaje Jazz Duo przed odbiorem końcowym czeka jeszcze znacznie poważniejszy test. – Tramwaj będzie musiał przejeździć z pasażerami bez awarii 5 tys. km – mówi Powałka.
Warszawa kupiła w sumie 50 pięcioczłonowych tramwajów Jazz Duo. Zakupy są realizowane z myślą o obsłudze linii w czasie remontów czy budowy nowych tras. Analizowane są też koncepcje wybudowania torów odstawczych przy punktach węzłowych, w których brakuje miejsca na pętlę. Po otwarciu centralnego odcinka II linii metra i ukończeniu torowiska na Powstańców Śląskich powstanie linia dowozowa z wykorzystaniem taboru dwukierunkowego pomiędzy stacją Rondo Daszyńskiego a Wolą, Bielanami i Młocinami.
Czytaj też:
Jazzy Duo bardziej żółte. Wyjadą w październiku? fot. WU