Pod koniec zeszłego roku powstała koncepcja komunikacyjno-architektoniczna zagospodarowania korytarzy Marszałkowskiej i Alej Jerozolimskich w ścisłym centrum miasta. Dla tego drugiego ciągu zarekomendowano wariant ze zwężeniem wschodniego odcinka od Marszałkowskiej do Kruczej, wytyczenie dodatkowych przejść naziemnych, a także nowy przystanek tramwajowy na wysokości Pankiewicza.
Spore zmiany są proponowane dla Alej Jerozolimskich na odcinku od Emilii Plater do Kruczej. Dla zachodniego odcinka do ronda Dmowskiego autorzy opracowania zarekomendowali wariant z dwiema jezdniami po trzy pasy ruchu z tramwajem po środku, co oznacza, że przekrój ulicy nie zmieniłby się. Choć rozważano wariant z dwoma pasami, specjaliści uznali, że z uwagi na znaczącą rolę komunikacyjną pożądanie jest zachowanie na tym odcinku trzech pasów ruchu. Ulica jednak nadal miałaby zostać przebudowana. Projektanci zaproponowali parkowanie równoległe, obustronne na chodniki, a także obustronne dwukierunkowe ścieżki rowerowe.
Więcej chodników, przejść, drzew?O charakterze ulicy miałyby przesądzać inne elementy. Po północnej stornie przewidziano szpaler drzew i lokalne skwery wraz z poszerzeniem przestrzeni dla chodników. Wloty ulic lokalnych miałyby zostać zrealizowane poprzez przestrzeń chodnika – jezdnie w tym miejscu miałyby zostać wyniesione, a wzory posadzki nawiązywać do chodnika.
mat. UM WarszawaZwiększyć miałaby się też liczba przejść. Oprócz obecnie zrealizowanych pasów po
zachodniej stronie skrzyżowania z Emilii Plater, miałby też powstać pasy po wschodniej stronie, a także przy skrzyżowaniach z Pankiewicza i Poznańską. Na wysokości Pankiewicza i dworca Śródmieście miałaby – według zarekomendowanego wariantu – pojawić się nowa para przystanków tramwajowych i autobusowych. Inna propozycja zakłada z kolei umieszczenie obu przystanków tramwajowych Centrum po zachodniej stronie Marszałkowskiej, na wysokości stacji metra. Zniknąć miałaby też zatoki autobusowe, a skrajne pasy nadal pełniłyby funkcję buspasów.
Na odcinku wschodnim Aleje miałyby zwężać się do przekroju dwujezdniowego po dwa pasy ruchu. Jedynie przy skrzyżowaniu z Marszałkowską miałby powstać dodatkowy pas do skrętu w lewo. W rejonie przedłużenia ul. Parkingowej, czyli pasażu na tyłach Novotelu, autorzy zaproponowali dodatkowe pasy. Ponadto przewidziano obustronne ścieżki rowerowe, parkowanie równoległe na chodnikach zamiast ukośnego.
mat. UM WarszawaMiasto nie przesądza, który wariantNie jest przesądzone, czy przebudowa Alej przybierze jeszcze taki dokładnie kształt. – To, który wariant będzie podstawą dla dalszej przebudowy, będzie jeszcze weryfikowane. Zrobimy ponowne, bardziej szczegółowe analizy, jeżeli chodzi o kwestię przekroju jezdni. Na pewno chcemy, bo to była ulica jak najbardziej przyjazna dla pieszych – mówi Tomasz Kunert z biura prasowego Urzędu Miasta. Można się zatem spodziewać, że propozycje dodatkowych pasów, które „zszyłyby” południową część Śródmieścia z północną.
Nie wiadomo też, czy powstanie nowy przystanek tramwajowy przy Dworcu Śródmieście, jak proponują to autorzy opracowania. – Jest to koncepcja brana pod uwagę – do przemyśleń – zaznacza jedynie Kunert.
Perspektywa kilku latPrzedstawiciele miasta podkreślą, że przebudowa Alej to odległa perspektywa. – To kwestia kilku lat. Trzeba pamiętać, że sytuacja, jeżeli chodzi o ruch, będzie zupełnie inna – mówi Tomasz Kunert, wyliczając domknięcie Południowej Obwodnicy Warszawy, Trasę Świętokrzyską, obwodnicę Pragi, a także całą II linię metra.
W pierwszej kolejności do przebudowy trafić ma rondo Dmowskiego. – Najpierw skupimy się na przejściach dla pieszych na tym skrzyżowaniu. Dajemy sobie na to dwa lata – mówi Kunert.