Jest szansa, że niedługo zostaną odblokowane działki w ścisłym centrum Warszawy, nad tunelem linii średnicowej. Władze miasta i PKP SA finalizują rozmowy ws. statusu tego obszaru oraz oczekiwanego kierunku inwestycji.
Można powiedzieć, że nad centrum Warszawy ciąży fatum – wiele planów związanych z placem Defilad i okolicami Pałacu Kultury i Nauki spaliło na panewce. Zagospodarowanie wielu działek w centrum Warszawy blokują faktyczne i możliwe roszczenia przedwojennych właścicieli. Tego problemu nie ma jednak z pasem ziemi przy Alejach Jerozolimskich, w rejonie Dworca Śródmieście. „Od zawsze” była tam kolej – od międzywojnia teren zajmowany jest przez linię średnicową, poprowadzoną w tunelu.
W przypadku linii średnicowej były jednak inne ograniczenia: przede wszystkim nowa zabudowa wymaga wzmocnień tunelu. Ich realizacja wiązałaby się z ograniczeniami w ruchu. Przez lata też strony – miasto i PKP – nie mogły dojść do porozumienia ws. tego, kto powinien władać gruntem. Użytkownikiem wieczystym części terenu były PKP SA, ale największa działka była własnością miasta.
Teraz miasto i PKP są już blisko porozumienia, które otworzy drogę do budowy pierzei Alej Jerozolimskich. – Po wielu latach sporów przygotowujemy porozumienie z PKP SA ws. uregulowania statusu działek – by zabezpieczyć prawa kolei i odblokować inwestycyjnie ten teren – wyjaśnia Jarosław Jóźwiak, wiceprezydent miasta.
Jak dodają PKP SA, rozmowy są na końcowym etapie. – Planujemy stworzenie tzw. mapy drogowej, która umożliwi realizację inwestycji na tym terenie. Duże znaczenie ma w tym kontekście remont linii średnicowej. Wykonane w ramach inwestycji torowej wzmocnienie terenu, pozwoli na zabudowę nad tunelem przy dworcu Śródmieście – mówi Jarosław Bator, członek zarządu PKP SA.
Według pierwszych pomysłów bliżej Alej Jerozolimskich miałaby powstać niższa, kilkupiętrowa zabudowa w ramach budowy drugiej pierzei ulicy. W drugim szeregu, bliżej Pałacu Kultury, przewidziano wysokościowiec oraz kilka mniejszych budynków – z możliwością przeznaczenia części terenu pod zabudowę mieszkaniową. Pomiędzy tymi ciągami zabudowy – niejako na przedłużeniu ulicy Widok – miałby powstać zadaszony pasaż dla pieszych.
Modernizacja linii średnicowej powinna, według wstępnych zapowiedzi PKP PLK, zacząć się w 2018 r. Utrudnienia mogą potrwać nawet pięć lat. Ograniczenia w ruchu zostaną wykorzystane też do wzmocnienia tunelu pod kątem umożliwienia przyszłej zabudowy. PKP SA nie wyklucza też zagospodarowania terenów
nad innymi odcinkami linii średnicowej.
Przestrzeń w centrum Warszawy ma ulec w najbliższych latach przekształceniom. W piątek mają być przedstawione zaktualizowane projekty i wizualizacje Muzeum Sztuki Nowoczesnej i Teatru TR Warszawa. Niedawno ogłoszono też przetarg na
projekt nowego placu centralnego z parkingiem podziemnym w rejonie placu Defilad. Jednocześnie zapowiadane są spore zmiany w organizacji ruchu, które mają uczynić centrum
bardziej atrakcyjne dla mieszkańców – przejścia dla pieszych w poziomie jezdni przy rondach Dmowskiego i Czterdziestolatka. W pierwszej kolejności pasy pojawią się jednak
na skrzyżowaniu Emilii Plater i Al. Jerozolimskich. Dzisiaj radni głosują nad przyznaniem środków na ten cel.
Teren nad Dworcem Śródmieście objęty rozmowami między miastem a PKP SA, fot. mamik / fotopolska.eu
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.
