W Warszawie zakończono analizy dotyczące zmian komunikacyjno–architektonicznych najważniejszego, centralnego miejsca stolicy, czyli ronda Dmowskiego. Tu krzyżują się Aleje Jerozolimskie i ul. Marszałkowska. Na początku przyszłego roku miasto rozpisze zamówienie na projekt, który zakłada wytyczenie przejść dla pieszych wokół ronda i wzdłuż ul. Marszałkowskiej. Stopniowo rondo zmieni się w skrzyżowanie.
Centrum Warszawy od wielu lat jest jednym z najmniej przyjaznych dla pieszych miejsc stolicy. Chodzi się tam głównie w potężnym przejściu podziemnym, które prowadzi na wszystkie strony ronda i na położone w osi jezdni przystanki tramwajowe. W poziomie -1 zbudowano stację metra Centrum, ale nie jest ona bezpośrednio połączona ani z dworcem Warszawa Śródmieście, który obsługuje kolejowy ruch lokalny, ani z położonym w odległości 10 minut spacerem Dworcem Centralnym. Przejście przez ulicę Marszałkowską (między stacją metra Centrum, a kolejną – Świętokrzyską) jest możliwe tylko jednym przejściem podziemnym. Przejścia przez Aleje Jerozolimskie na odcinku między Centrum a Dworcem Centralnym w ogóle nie ma.
Marszałkowska symetrycznaTeraz ma się to zmienić. Na początku przyszłego roku Biuro Drogownictwa i Komunikacji ma zlecić wykonanie projektu wytyczenia przejść dla pieszych wokół ronda. Prace mają ruszyć w ciągu 12 miesięcy. Dla Warszawy to gigantyczna zmiana, zapowiadana zresztą od kilku lat, ale za każdym razem odsuwana w czasie.
fot. UM Warszawa
fot. UM WarszawaTym razem debatowano nad trzema wariantami dotyczącymi ul. Marszałkowskiej, a wybór któregoś z nich miał prowadzić do zmian na rondzie Dmowskiego i w Alejach Jerozolimskich. Ostatecznie odrzucono warianty z asymetrycznym zorganizowaniem ulicy. Zdecydowano się na wariant 1, z pozostawieniem linii tramwajowej w osi jezdni i układ dwujezdniowy. Marszałkowska zostanie radykalnie zwężona. Po południowej stronie ma dziś po cztery pasy w każdą stronę, po północnej – po trzy, choć w kierunku północnym jeden z nich to buspas. Po zmianach ulica zyska układ 2x2 dla ruchu z parkowaniem równoległym i pasami zieleni po obu stronach.
Rondo z przejściamiSamo rondo zostanie gruntownie przebudowane i zamieni się w skrzyżowanie. Ale będzie to następowało etapami. Pierwszym ma być wytyczenie przejść dla pieszych w jego bezpośrednim sąsiedztwie. Przejście podziemne zostanie zachowane. Potem skrzyżowanie, które powstanie w tym miejscu ma mieć zachowaną techniczną możliwość skrętów tramwajowych we wszystkich relacjach z uwzględnieniem przejść dla pieszych i przejazdów rowerowych w poziomie jezdni. Wytyczenie naziemnych przejść dla pieszych i przejazdów rowerowych nastąpi z zachowaniem przejść podziemnych, z opcją wyjść na przystanki tramwajowe. Przebudowany zostanie przystanek tramwajowy Jerozolimskie/Poznańska.
Warto podkreślić, że ulica Marszałkowska, na odcinku od Królewskiej, przez Świętokrzyską, centrum, aż do placu Konstytucji, zyska szereg nowych przejść dla pieszych. Po północnej stronie centrum powstaną one przy Rysiej, Złotej, oraz kilkadziesiąt metrów na północ od skrzyżowania. Po południowej stronie Marszałkowska zyska przejścia dla pieszych przy Nowogrodzkiej, a przy Hożej i Wilczej znajdą się one po obu stronach tych ulic (dziś są po jednej).