Pierwszy z krótkich Jazzów Pesy od dzisiejszego popołudnia wozi już pasażerów na linii 13. – Tramwaj został przez nas wstępnie odebrany – mówi Michał Powałka, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich. Teraz, w ramach testu, musi przejeździć 5 tys. km bez awarii.
Warszawa kupiła w sumie 30 krótkich tramwajów 134N Jazz. Pierwszy z nich
dotarł do Warszawy 10 marca br. Zanim jednak tramwaj mógł zacząć wozić pasażerów, Pesa, która jest jego producentem, musiała
doprowadzić systemy informatyczne do wymogów zamówienia.
Od dziś już nowy tramwaj wozi pasażerów. – Został przez nas wstępnie odebrany – mówi Michał Powałka, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich. Tramwaj od ok. godz. 14:30 jeździ na linii 13. Dzisiaj będzie go można spotkać na brygadzie nr 6 do ok. godz. 21. W ramach testu, zgodnie z wymaganiami spółki, tramwaj musi jeszcze przejeździć 5 tys. km bez awarii i większych przestojów. Od tego uzależnione są odbiór końcowy oraz dostawy kolejnych egzemplarzy. Docelowo nowe tramwaje będą skierowane do obsługi mniej obleganych kursów, na których obecnie jeżdżą pojedyncze wagony.
fot. WU
Jednoprzestrzenne 19,3-metrowe tramwaje, złożone z trzech członów, pomieszczą 132 pasażerów, w tym 27 na miejscach siedzących. Są to pojazdy bezosiowe (bez połączenia między kołami), dzięki czemu mają one idealnie płaską podłogę – bez wzniosów w rejonie wózków. W odróżnieniu od
Jazzów Duo krótkie wagony mają wygląd zachowawczy, nawiązujący do Swingów. W środku znajduje się warszawski standard: klimatyzacja, monitoring, system zliczania pasażerów, ekrany reklamowe oraz elektroniczny system informacji pasażerskiej.
Nowością jest zastosowanie w układzie napędowym pokładowego zasobnika energii, który pozwoli na zmniejszenie zużycia energii pobieranej z sieci trakcyjnej. W tramwaju występuje m.in. sterowanie mikroprocesowe oraz urządzenia umożliwiające odzyskiwanie energii (ok. 25%). W kwestii bezpieczeństwa zastosowano pochłaniacze energii zderzeniowych, dodatkowo zamontowano czujniki ruchowe, aby uniknąć ryzyka gwałtownych najechań.
fot. WU
W ostatnim okresie Tramwaje Warszawskie mocno inwestowały w wymianę taboru. W latach 2007-2015 spółka kupiła w sumie 266 tramwajów. Najnowsze nabytki to 50
Jazzów Duo, które są wdrażane do ruchu, oraz 30 krótkich Jazzów. Pozwolą one na wycofanie z ruchu niezmodernizowanych stopiątek z lat osiemdziesiątych.
Również nowa perspektywa unijna zapowiada się obiecująco.
Plany obejmują zakup 118 tramwajów.
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.