W najbliższym czasie Tramwaje Warszawskie mają rozstrzygnąć przetarg na opracowanie koncepcji odbudowy trasy tramwajowej wzdłuż ul. Kasprzaka. W tej chwili brane są pod uwagę trzy warianty jej połączenia z istniejącą trasą na Wolskiej.
Tramwaje Warszawskie przymierzają się w nadchodzącej perspektywie finansowej UE do odbudowy torowiska tramwajowego w zachodniej części ul. Kasprzaka. Kursowanie tramwajów na zachód od Skierniewickiej „zawieszono” w 1990 r. w związku z rozbudową układu drogowego. W tej chwili nad pasem zieleni nadal rozwieszona jest sieć trakcyjna, a torowisko kilka lat temu zostało przykryte warstwą ziemi (teraz znajduje się tutaj trawnik).
Spółka prowadzi teraz przetarg na opracowanie wielobranżowej koncepcji programowo-przestrzennej dla tej trasy. – W ramach opracowania uzyskane zostaną wszystkie materiały niezbędne do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia (tzw. decyzji środowiskowej), analizy układu zasilania trakcji tramwajowej oraz projekt stałej organizacji ruchu z priorytetami dla tramwajów – mówi Michał Powałka, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich. Jak zapowiada, koncepcja będzie gotowa w ciągu 18 miesięcy od podpisania umowy.
Większy widok mapy>
Wcześniej tramwaje skręcały z Kasprzaka w al. Prymasa Tysiąclecia (d. Rewolucji Październikowej), którą docierały do Wolskiej. Teraz w tym miejscu znajdują się wiadukty trasy drogowej. Nie jest jednak powiedziane, że tramwaje wrócą na identyczną trasę. Spółka rozważa jeszcze dwa inne warianty powiązania odbudowywanej trasy z ul. Wolską. Według drugiego wariantu trasa miałaby przebiegać ul. Kasprzaka i Ordona, łącząc się z Wolską w rejonie przystanku Elekcyjna. Trzeci wariant zakłada bezpośrednie połączenie Kasprzaka z Wolską (rejon przystanku Reduta Wolska) z bezkolizyjnym przejściem pod skrzyżowaniem z ul. Redutową i jezdniami ul. Wolskiej. W tym przypadku przebudowywany zostałby także fragment trasy na Wolskiej. Oprócz tego dwa warianty ma przedstawić wyłoniony w przetargu wykonawca. – Mogą być to odmiany lub kombinacje rozwiązań z trzech wariantów podstawowych – mówi Powałka.
fot. WU
Aktualnie z powodu budowy metra z ruchu jest wyłączone także torowisko na wschód od Skierniewickiej. Tramwaje powrócą tutaj jeszcze w tym roku wraz z odtwarzaniem terenu po metrze.