Władze Warszawy zapowiedziały zakup 130 autobusów niskoemisyjnych w ciągu najbliższych dwóch lat. – Tramwaje są, jak to niektórzy mówią, bardzo sexy, ale autobusy stanowią świetne uzupełnienie naszej komunikacji szynowej – mówi Jacek Wojciechowicz, wiceprezydent Warszawy. Na razie nie wiadomo jeszcze jaki alternatywny napęd będą miały zapowiadane pojazdy.
Wczoraj władze Warszawy przedstawiały
listę projektów komunikacyjnych, które będą ubiegać się o dofinansowanie unijne w ramach perspektywy 2014-2020. Wśród pozycji pojawił się też projekt autobusowy – zakup 130 autobusów niskoemisyjnych oraz modernizacja zajezdni Redutowa (
więcej o przebudowie zajezdni). – Dotychczas w ramach puli środków unijnych nie można było finansować taboru autobusowego. Teraz taka możliwość się pojawiła i postanowiliśmy skorzystać z tej szansy – mówi Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy od środków unijnych.
Mimo że strategia transportowa zakłada rozwój komunikacji szynowej, autobusy odgrywają ważną rolę w komunikacji miejskiej w Warszawie. – Tramwaje są, jak to niektórzy mówią, bardzo sexy, ale autobusy stanowią świetne uzupełnienie naszej komunikacji szynowej. Stawiamy na tabor niskoemisyjny – mówi Jacek Wojciechowicz, wiceprezydent odpowiedzialny za transport. – Zwłaszcza w centrum miasta, gdzie nie ma możliwości rozwoju komunikacji szynowej, autobusy niskoemisyjne są bardzo ważne, jeżeli chodzi o uzyskanie wysokiej jakości powietrza – dodaje Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy.
Zakupy, obejmujące 130 pojazdów, są rozpisane na lata 2015-2017. Jak zapowiadają Miejskie Zakłady Autobusowe, będzie to sto przegubowców oraz 30 solówek 12-metrowych. Na razie jeszcze nie wiadomo o jakim napędzie. – Rozważamy pojazdy elektryczne bądź gazowe, ale decyzja zależy od analiz możliwości tego taboru. Z naszej perspektywy, wiadomo, najważniejszy jest zasięg. Jeżeli chodzi o autobusy elektryczne, to na razie zasięg pojazdów przegubowych jest niewielki – mówi Adam Stawicki, rzecznik MZA Warszawa.
Spośród pojazdów o alternatywnym napędzie MZA posiadają cztery hybrydowe 18-metrowe Solarisy. W trakcie realizacji jest kontakt na
35 przegubowych Solbusów na LNG oraz
dziesięć elektryków od Solarisa.