Przy stacji metra Pole Mokotowskie stanął stojak na rowery dla dzieci w wieku 4–6 lat. To eksperyment, o którym pomyślano po sukcesie tandemów Veturilo. Dziesięć rowerów dla dzieci, nazwanych VeturilKo, można wypożyczać do końca września.
– To prawdopodobnie pierwsza taka możliwość na świecie. Sprawdzaliśmy i tylko w Paryżu są stosowne wypożyczalnie rowerów miejskich, ale ta warszawska, w przeciwieństwie do francuskiej, jest samoobsługowa – tłumaczył dziennikarzom w czwartkowe południe prezes Nextbike’a Tomasz Wojtkiewicz. W tym samym czasie pierwsi użytkownicy małego Veturilo – chłopiec i dziewczynka – tłumaczyli dziennikarzom, ze rowery są wygodne i można nimi jechać daleko, bardzo daleko.
P'tit Velib opisywaliśmy już w naszym serwisie. Paryskie stacje z rowerami dla dzieci są jednak obsługiwane przez stewarda. Warszawska działa jak klasyczna stacja Veturilo. Rodzic wypożycza dla dziecka rower jak każdy inny w systemie (jedna osoba może wypożyczyć do czterech rowerów). W stacji jest pięć rowerków mniejszych – dla czterolatków (z 18–calowymi kołami), oraz pięć nieco większych dla dzieci nieco starszych niż 6 lat (z 20–calowymi kołami). Od normalnych różnią się przede wszystkim rozmiarem i niebieskim dzwonkiem. Ich maksymalne obciążenie to 60 kg.
– To na razie eksperyment. Dlatego zdecydowaliśmy się na jedną stację. Trzeba pamiętać, że te rowery, w przeciwieństwie do całego systemu, możemy wypożyczyć i oddać tylko w tym miejscu – tłumaczył szef ZDM Łukasz Puchalski, który od początku czuwa nad funkcjonowaniem Veturilo w Warszawie. – Ale starannie wybraliśmy lokalizację. Przy metrze Pole Mokotowskie, na skrzyżowaniu Al. Niepodległości i Batorego mamy właściwie węzeł komunikacyjny no i park, po którym często jeździ się rowerem. To jedna z najbardziej obleganych stacji – dodawał.
Na eksperyment zdecydowano się po sukcesie poprzedniego. Przed miesiącem do systemu wprowadzono dziesięć tandemów. Są rozchwytywane. Do dziś wypożyczano je prawie 2 tys. razy, więc każdy jest wypożyczany 6–7 razy dziennie.
Nextbike eksperymentuje z Veturilo, szuka nowych rozwiązań również dlatego, że w przyszłym roku Warszawa ogłosi przetarg na obsługę systemu na kolejne lata (od 2017 r.). Stołeczny system liczący ponad 3 tys. rowerów jest największym nie tylko w Polsce, ale w całej Europie Środkowo–Wschodniej, a po przetargu może zostać jeszcze powiększony.
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.