Do końca roku potrwać ma przebudowa stacji techniczno-postojowej Szczęśliwice. To pierwsze własne zaplecze SKM w Warszawie. – To nowoczesne zaplecze. Zmodernizowaliśmy 2/3 hali całopociągowej, do której dobudowano budynek myjni całorocznej. Zyskujemy możliwość samodzielnego manewrowania. Budujemy też zaplecze socjalno-warsztatowo – wylicza zalety Krystyna Pękała, prezes Szybkiej Kolei Miejskiej w Warszawie.
Witold Urbanowicz, Rynek Kolejowy: Obecnie jedną z głównych inwestycji realizowanych przez SKM jest przebudowa zaplecza na Szczęśliwcach, które stanie się pierwszą własną bazą przewoźnika. Na jakim etapie jest projekt?
Krystyna Pękała, prezes Szybkiej Kolei Miejskiej w Warszawie: Przebudowa jest już w fazie końcowej. Z punktu widzenia dotychczasowej pracy i tego, co już zrobiliśmy, można powiedzieć, że inwestycja modernizacji Szczęśliwic przebiega bez większych zakłóceń. Zgodnie z umową, projekt mamy zakończyć do 31 grudnia i prawdopodobnie ten termin uda się dotrzymać. Oczywiście trzeba pamiętać o kwestii odbiorów i pozwoleń, więc zakładamy, że w I kwartale 2017 r. obiekt będzie w pełni dostępny.
Co SKM zyska dzięki zmodernizowanej bazie?
To nowoczesne zaplecze. Zmodernizowaliśmy 2/3 hali całopociągowej, do której dobudowano budynek myjni całorocznej, co przekłada się na kwestię właściwego utrzymania sanitarnego naszych pojazdów. Ponadto zyskujemy możliwość samodzielnego manewrowania pojazdów po stacji – dotąd nie wszystkie tory były zelektryfikowane. Obecnie na halę całopociągową pojazdy będą mogły wjeżdżać samodzielnie, bez konieczności używania lokomotywy manewrowej. Budujemy też zaplecze socjalno-warsztatowo, którego do tej pory nie było – nasi pracownicy dotychczas korzystali z zaplecza kontenerowego.
Docelowo, dzięki zapleczu, będziemy mieli możliwość eksploatacji i utrzymania większej liczby pojazdów. W tej chwili w okolicach Warszawy nie ma takiego miejsca z odpowiednią liczbą torów, gdzie moglibyśmy pomieścić ok. 50 pojazdów, bo docelowo taką liczbą chcemy dysponować. Zgodnie ze strategią miasta st. Warszawy wyrażoną w Warszawskiej Polityce Mobilności przewiduje się usprawnienie komunikacji kolejowej, co oznacza dalsze dążenie do rozszerzenia oferty na kolejne linie do Piaseczna , Zegrza, Gołąbek czy Ożarowa Mazowieckiego.
Na terenie stacji znajdują się zabytkowe budynki. Czy one będą wykorzystywane przez SKM?
Te zabytkowe budynki są przez nas dzierżawione, ale niewykorzystywane. Otrzymaliśmy je „z dobrodziejstwem inwentarza”, wraz z całym terenem. Docelowo nie chcemy ich nabywać. Prawdopodobnie będą wykorzystywane przez Muzeum Kolejnictwa, przenoszone z dworca Warszawa Główna.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.