Tramwaje Warszawskie przesunęły termin składania ofert w przetargu na dostawy 123 tramwajów z opcją na kolejne 90 pojazdów. To odpowiedź na wnioski producentów, którzy wskazywali, że założono zbyt mało czasu na przygotowanie ofert. Teraz będą mieli o miesiąc więcej czasu – aż do końca kwietnia.
Na początku lutego Tramwaje Warszawskie
ogłosiły ogromny przetarg na dostawy 213 tramwajów, na co składają się 123 wozy w zamówieniu podstawowym i 90 pojazdów ramach opcji. Oprócz tego zadaniem wykonawcy będzie dostawa specjalistyczne wyposażenie obsługowe, pakiet naprawczy, pakiet eksploatacyjny, pakiet materiałów niezbędnych do wykonania naprawy głównej oraz wykonywanie napraw powypadkowych w okresie gwarancji. Szacunkowa wartość zamówienia wynosi blisko 1,9 mld zł netto, czyli ponad 2,3 mld zł brutto.
Spółka nie zamawia jednego typu pojazdów. Zadaniem producenta w zadaniu podstawowym będzie dostawa 85 tramwajów dwukierunkowych oraz 18 pojazdów jednokierunkowych o długości do 33 m, a także 20 wozów krótszych, o długości do 24 m. Prawo opcji obejmuje z kolei 45 tramwajów dwukierunkowych i tyle samo jednokierunkowych o długości do 33 m. Tramwaje Warszawskie podkreślają, że długie tramwaje będą dłuższe niż obecnie eksploatowane pojazdy. Spółka wymaga, by wózki skrajne zarówno w krótkich, jak i długich pojazdach były skrętne.
Pierwotnie termin składania ofert wyznaczono na 27 marca. Producenci wskazywali jednak, że to za mało czasu. „Przedmiotem przetargu jest zaprojektowanie, wybudowanie i dostarczenie całkowicie nowego w 100% niskopodłogowego pojazdu wraz z zaprojektowaniem i wykonaniem bez osiowych wózków skrętnych w jakie wyposażony będzie nowy tramwaj. Dotychczas w Polsce żadna z inwestycji taborowych nie dotyczyła zaprojektowania zupełnie nowego produktu w pełni spełniającego wymagania zamawiającego” – przekonuje jeden z nich. Jak podkreślają zainteresowani postępowaniem wykonawcy, chodzi o różne typy pojazdów – pojazd długi musi mieść inną długość członów niż krótki.
We wnioskach pojawiały się różne propozycje zmiany terminów. Jeden z wykonawców chciał przesunięcia terminu składania ofert o dwa miesiące – do 29 maja. Ostatecznie Tramwaje Warszawskie zdecydowały się na przesunięcie terminu składania ofert o miesiąc – do 25 kwietnia.
Zakup związany jest z realizacją kilku projektów unijnych, zakładających budowę nowych tras. – Aż 85 tramwajów będzie obsługiwało nowe trasy. Pozostałe posłużą do wymiany najstarszych wozów – podkreśla Krzysztof Karos. 10 wozów ma zostać dostarczone w ramach budowy tras na
Kasprzaka i
Tarchominie, trasa
do Wilanowa obejmuje zakup 50 wozów, natomiast
Gocław 18 pojazdów. Na liście rezerwowej znajduje się projekt zakupu taboru tramwajowego dla obsługi tras tramwajowych – 20 pojazdów jednokierunkowych i 20 pojazdów dwukierunkowych.