Warszawa ogłosiła dzisiaj przetarg na rozbudowę II linii metra o odcinki 3+3 – to jest po trzy stacje w każdą stronę (na Wolę i Targówek). Wykonawcy, oddzielnie dla każdego z odcinków, będą musieli wybudować metro do 2019 r.
W Warszawie zakończyła się budowa 6-kilometrowego odcinka centralnego II linii metra, na którym znajduje się siedem stacji. Inwestycja jest
w trakcie odbiorów. Według zapowiedzi pasażerowie mają skorzystać z niej jeszcze w tym roku.
Warszawa na tym nie poprzestaje. – Miło mi dzisiaj ogłosić, że został ogłoszony przetarg na kolejne sześć stacji (3+3) – do Księcia Janusza i ul. Trockiej – powiedziała Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent miasta. W przetargu wykonawcy będą mogli składać oddzielnie oferty dla odcinka zachodniego i północno-wschodniego. – Przyjęto zasadę, że każdy z tych odcinków będzie budować inna firma. Chodzi o większą konkurencyjność – powiedziała Gronkiewicz-Waltz. Termin składania ofert mija na przełomie I i II kwartału 2015 r. O wyborze w 90% zadecyduje cena. Pozostałe punkty będą przyznane za wydłużenie gwarancji z 3 do 5 lat. – Daliśmy jasny sygnał potencjalnym wykonawcom, że zależy nam na wysokiej jakości i trwałości materiałów – mówi Jerzy Lejk, prezes Metra Warszawskiego. Wykonawcy będą mieli od podpisania umowy 38 miesięcy na realizację prac (czyli nieco ponad trzy lata).
Na ok. 3,5-kilometrowym odcinku
w kierunku Woli zaplanowano trzy stacje. Projekty wykonała firma Metroprojekt, która ma na swoim koncie projekty budowy I linii metra i wielobranżowy projekt koncepcyjny centralnego odcinka II linii metra. Stacja C-8 Płocka znajdzie się w rejonie skrzyżowania Płockiej i Wolskiej. Stację C-7 Młynów przewidziano pod ul. Górczewską, w rejonie ul. Sokołowskiej i Syreny, po wschodniej stronie wiaduktu kolejowego. Stację C-6 Księcia Janusza zaplanowano natomiast pod Górczewską, po wschodniej stronie skrzyżowania z Księcia Janusza.
mat. prasoweNa wschodnio-północnym, 3,1-kilometrowym odcinku
w kierunku Targówka również przewidziano trzy stacje. Za projekt tego odcinka odpowiedzialna była firma ILF Polska, która wykonywała już na zlecenie AGP Metro projekt budowlany centralnego odcinka II linii metra, a następnie pracowała przy projekcie wykonawczym dla tej inwestycji. Przystanek C-16 Szwedzka powstanie w rejonie Szwedzkiej i Strzeleckiej. Stacja C-17 Targówek została zaplanowana w rejonie Pratulińskiej i Ossowskiego. Ostatni przystanek. C-18 Trocka, powstanie natomiast przy skrzyżowaniu Pratulińskiej i Trockiej.
mat. prasoweObiekty stacyjne będą realizowane metodą odkrywkową, natomiast do drążenia tuneli zostaną wykorzystane tarcze TBM, które będą przechodzić także pod budynkami. Stacje będą dwu- lub trzykondygnacyjne, z dwiema bądź trzema nawami. Dla obu odcinków wydano w II poł. tego roku decyzje środowiskowe.
Inwestycja będzie zrealizowana przy 85-procentowym dofinansowaniu unijnym. W 2019 r. II linia, po zbudowaniu 3+3, będzie liczyła 13,5 km długości i 13 stacji.
Władze miasta zakładają w nowej perspektywie dalszą rozbudowę II linii – do 2022 r. mają powstać kolejne trzy stacje na wschodnio-północnym odcinku. Metro dojedzie do ostatniej zaplanowanej stacji C-21 Bródno. Na zachodzie II linia zostanie natomiast dociągnięta do stacji przy ratuszu na Bemowie, z przystankiem pośrednim przy Wola Parku. – W niedługim czasie ogłosimy konkurs na prace projektowe – zapowiada Jerzy Lejk, prezes Metra.
Stacja Wolska Stacja Młynów (d. Moczydło) Stacja Księcia Janusza Stacja Szwedzka Stacja Szwedzka Stacja Szwedzka Stacja Szwedzka Stacja Targówek Stacja Targówek Stacja Targówek Stacja Trocka (d. Targówek II) Stacja Trocka (d. Targówek II) Stacja Trocka (d. Targówek II) Stacja Trocka (d. Targówek II)