Przedłuża się rozstrzygnięcie przetargu, prowadzonego przez warszawski ZTM, na ośmioletnią obsługę komunikacyjną z wykorzystaniem 100 autobusów. Dlatego też – dla ciągłości przewozów – w tym tygodniu ma zostać ogłoszone postępowanie na krótszy, ośmiomiesięczny okres. – Daje nam to komfort, że 1 stycznia zostaną wprowadzone co prawda starsze, ale już dobrze przygotowane pojazdy – mówi Wiesław Witek, dyrektor ZTM Warszawa.
W tym roku kończą się umowy z Mobilisem i ITS Michalczewski na obsługę komunikacyjną odpowiednio krótkimi, jak i przegubowymi wozami. Dlatego też ZTM przed wakacjami ogłosił przetarg na ośmioletnią obsługę komunikacyjną z wykorzystaniem 50 autobusów 18-metrowych i 50 autobusów krótkich. W postępowaniu zawarto
wysokie wymagania, związane z zapleczami czy obsługą (kierowcy muszą być zatrudnieni w oparciu o umowę o pracę, znać układ komunikacyjny Warszawy i władać językiem polskim przynajmniej w stopniu średniozaawansowanym). Wpłynęły trzy oferty. Za najkorzystniejsze uznano w sierpniu oferty złożone przez firmę Mobilis, ale od rozstrzygnięcia odwołały się wszystkie firmy. Krajowa Izba Odwoławcza (KIO) uznała tylko odwołanie firmy ITS w zakresie rażąco niskiej ceny i
nakazała ponowną ocenę ofert.
W dalszym ciągu od sierpnia nie ma rozstrzygnięcia postępowania. ZTM nie dokonał jeszcze ponownej oceny ofert. – Ciągle pracuje komisja przetargowa po decyzji KIO – mówi Andrzej Franków, dyrektor pionu przewozów w ZTM-ie. Ten stan zawieszenia zagraża jednak ciągłości przewozów. Zwycięzca bądź zwycięzcy mogą nie zdążyć z przygotowaniem nowych wozów, które powinny wyjechać na ulice miasta od 1 stycznia 2016 r., tym bardziej, że wszystko wskazuje na to, że walka o ten kontakt nadal będzie zacięta. – Wygląda na to, że to zainteresowanie tym przetargiem jest na tyle duże, że jakiekolwiek rozstrzygniecie komisji i tak znajdzie swój udział w KIO – wieszczy Wiesław Witek, szef ZTM.
Organizator postanowił się na tę okoliczność zabezpieczyć. – Żeby nie ograniczać taboru w ruchu, ogłosimy w tym tygodniu przetarg na dwie grupy wozów używanych na okres ośmiu miesięcy – mówi Andrzej Franków. Postępowanie będzie obejmować 35 wozów 18-metrowych i 35 autobusów krótkich (8,5- lub 9-metrowych. Jak dodaje Franków, wozy – choć używane – będą musiały być wyposażone w monitoring. Pojazdy będą musiały spełniać odpowiednie standardy pod względem stanu technicznego. – Te autobusy będą poddane naszej szczególnej trosce. Będziemy certyfikować (dopuszczać) poszczególne pojazdy. Nie chodzi o to, żeby jakikolwiek 8- czy 10-letni pojazd wyjechał, tylko żeby był dobrze przygotowany – mówi Wiesław Witek.
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.