Warszawski ZTM ogłosił przetarg podzielony na dwie części dotyczący obsługi linii autobusowych w Warszawie i okolicznych gminach 12–metrowymi autobusami. Nowi przewoźnicy przejmą zadania, które dziś realizuje Mobilis. Oferty można składać do 12 kwietnia.
Przetarg został podzielony na dwie części. Każda wymaga posiadania 50 autobusów klasy MAXI i dodatkowo po cztery autobusy rezerwowe i jest obliczona na 4 mln wozokilometrów rocznie. Zamawiający zakłada, ze faktyczna praca przewozowa może być większa lub mniejsza od zakładanej o 10 proc. Co istotne ZTM zastrzegł, ze jeden przewoźnik może złożyć ofertę tylko w jednej części.
Pierwsze z zamówień ma obowiązywać od grudnia tego roku do końca listopada 2024 r. Drugie rozpocznie się miesiąc później i również miesiąc później się skończy (styczeń 2017 r. – grudzień 2024 r.). Wiąże się to z kończącymi się takich terminach dziś obowiązującymi umowami.
ZTM stawia oferentom wysokie wymagania. Poza wniesieniem wysokiego wadium (6,5 mln zł) każdy z przewoźników musi dysponować środkami finansowymi lub zdolnością kredytową nie mniejszą niż 50 mln zł. Powinien co najmniej dysponować terenem przeznaczonym na bazę techniczną w Warszawie lub jednej z okolicznych gmin, z którymi ZTM ma podpisaną umowę o współpracy. Musi się też wykazać doświadczeniem w postaci przejechanych ostatnie trzy lata 6 milionów wozokilometrów (w sumie mogą się na to złożyć maksymalnie trzy umowy). Jeśli o zamówienie ubiega się konsorcjum to ten wymóg doświadczenia musi spełniać w całości przynajmniej jeden z partnerów konsorcjum. W dodatku w ciągu ostatnich trzech lat przewoźnik średniorocznie powinien zatrudniać minimum 70 pracowników.
W nowym przetargu stołeczny organizator transportu również zastosował wysokie wymagania dotyczące zaplecza technicznego i wymóg zatrudniania kierowców na umowę o pracę. Takie zastrzeżenia znalazły się w przetargach, które trzy tygodnie temu zakończyły się podpisaniem dwóch umów z Mobilisem (w sumie również na 100 autobusów). ZTM preferuje też rozwiązania niskoemisyjne w autobusach. Za zaproponowanie alternatywnych źródeł napędu można uzyskać do 15 proc. punktów. W pozostałych 85 proc. o wyborze ofert zdecyduje cena.
Ogłoszony przetarg to część dużej operacji podpisywania nowych umów z prywatnymi przewoźnikami, która skończy się w przyszłym roku. W Warszawie mniej więcej jedną czwartą przewozów realizują firmy prywatne (resztę ZTM powierza miejskiemu przewoźnikowi, czyli MZA). W ubiegłym roku zakończyły się umowy Mobilisu na przewozy krótkimi autobusami (te linie przejęła Europa Express City), oraz realizowane przez ITS Michalczewski przewozy autobusami 12–metrowymi i przegubowymi (z pewnym poślizgiem linie trafiły do Mobilisu). W listopadzie oraz grudniu tego roku kończą się umowy Mobilisu (na przewozy 9–metrowymi i 12–metrowymi autobusami). Do sierpnia przyszłego roku obowiązuje umowa z KM Łomianki, a do końca 2017 r. z PKS Grodzisk Mazowiecki (obie na 12–metrowe autobusy). Ostatnią umową jest, obowiązująca do listopada 2018 r., umowa z Mobilisem na przewozy autobusami 18–metrowymi.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.