Teraz wielu pasażerów korzystających z warszawskiego dworca Śródmieście – aby przedostać się z peronu na peron – przechodzi przez stojące na stacji pociągi. Pośrodku dworca znajduje się zamknięte kilkanaście lat temu przejście podziemne. Czy zostanie przywrócone podczas planowanej kompleksowej modernizacji dworca?
Dworzec Śródmieście ma nietypowy układ: znajdują się tutaj dwa tory i trzy perony (łącznie z czterema krawędziami). W zamyśle skrajne perony miały służyć pasażerom wsiadającym – tam znajdują się m.in. kasy biletowe, wyświetlacze. Środkowy peron był natomiast przeznaczony dla pasażerów wysiadających.
Podział na perony dla wsiadających i wysiadających od dawna nie funkcjonuje – wśród pasażerów korzystających z dworca najpopularniejszy pozostaje peron środkowy. To z niego najszybciej można dostać się do metra (wschodnia strona), jak i przejść podziemnych Dworca Centralnego, pozwalających na przedostanie się na przystanki komunikacji miejskiej (zachodnia strona). Wyjścia z peronów skrajnych są zlokalizowane po środku, natomiast przejście łączące wszystkie perony znajduje się tylko po jednej, zachodniej stronie. Taki układ nie jest zbyt funkcjonalny dla pasażerów – wielu z nich, w celu przedostania się z peronu na peron, czeka aż na stacji zatrzyma się pociąg i następnie przechodzi przez jego wnętrze na drugą stronę.
fot. Ilona KarwińskaNa dworcu, pośrodku peronów, znajduje się zamknięte przejście podziemne. Mogłoby ono ułatwić podróżnym korzystanie z dworca. Niewykluczone, że pasażerowie będą mogli z niego ponownie korzystać. – Przejście zostało zamknięte kilkanaście lat temu. Rozważamy jego ponowne otwarcie przy okazji kompleksowego remontu dworca. Należy jednak zwrócić uwagę, że przejście łączyło jedynie peron 1 i 3. O tym, czy będzie możliwe wybudowanie wyjścia z tunelu również na peron nr 2, zadecydują ekspertyzy techniczne prowadzone podczas modernizacji obiektu – informuje Katarzyna Grzduk z biura prasowego PKP SA.
fot. Ilona Karwińska
Na razie nie wiadomo, kiedy zostanie przeprowadzona modernizacja obiektu. – Obecnie prowadzimy analizy, które pozwolą określić zakres modernizacji dworca Warszawa Śródmieście. Jest jeszcze za wcześnie, aby na tym etapie określić termin przebudowy obiektu – informuje Aleksandra Dąbek z biura prasowego PKP SA. Co się zmieni? – Wstępne koncepcje remontu dworca zakładają przeniesienie funkcji komercyjnych z peronu drugiego na pierwszy i trzeci, co pozwoli na odciążenie peronu środkowego – mówi Katarzyna Grzduk. Poprawi się też informacja i bezpieczeństwo. – Na dworcu pojawi się nowy system informacji dla podróżnych. W 2015 roku planujemy również montaż nowego monitoringu – dodaje Aleksandra Dąbek.
Wciąż nierozwiązana pozostaje kwestia wygodnego połączenia dworca ze stacją metra. Teraz pasażerowie muszą wychodzić na powierzchnię. – Planujemy, że dworzec zostanie połączony ze stacją metra za pomocą podziemnych tuneli. Na razie jest jednak zbyt wcześnie aby podać szczegóły dotyczące realizacji tego przedsięwzięcia – mówi Katarzyna Grzduk. Na razie na przeszkodzie stoi wciąż przesuwająca się kwestia zabudowy okolic Pałacu Kultury i Nauki.
fot. Ilona Karwińska