Tramwaje Warszawskie otworzyły oferty w przetargu na dostawy do 213 tramwajów. Wystartować zdecydowało się pięć firm. Rezultat jest sporym zaskoczeniem – pojawił się Hyundai, a Pesa złożyła ofertę przekraczającą budżet zamawiającego.
W stolicy toczy się teraz
wielki przetarg na zakup do 213 nowych tramwajów – 123 w zamówieniu podstawowym i 90 w opcji. Zadaniem producenta w zadaniu podstawowym będzie dostawa 85 tramwajów dwukierunkowych oraz 18 pojazdów jednokierunkowych o długości do 33 m, a także 20 wozów krótszych, o długości do 24 m. Prawo opcji obejmuje z kolei 45 tramwajów dwukierunkowych i tyle samo jednokierunkowych o długości do 33 m.
Dzisiaj (19 maja) minął wielokrotnie przekładany termin składania ofert. Jak udało się nam potwierdzić w Tramwajach Warszawskich, wpłynęło pięć ofert. W przetargu wziąć udział zdecydowały się firmy Stadler i Solaris, Hyundai, Alstom, Pesa i Skoda. Niektórzy gracze to duża nowość na rynku warszawskim. Ponadto CAF złożył pismo informujące o nieskładaniu oferty.
Najtańszą ofertę złożyło konsorcjum firm Stadler i Solaris (ok. 2,209 mld zł brutto na całe zamówienie), a następną w kolejności koreański Hyundai (1,818 mld zł netto, czyli ok. 2,236 mld zł brutto). Cena nie jest jednak najważniejszym kryterium, ale tylko ci producenci zaoferowali cenę mieszczącą się w budżecie zamawiającego. Pozostałe oferty – Alstomu (3,419 mld zł brutto), Skody (2,211 mld zł netto, czyli ok. 2,720 mld zł brutto), a także Pesy (2,722 mld zł brutto), która dostarczyła do stolicy już 281 niskopodłogowych tramwajów i którą wielu komentatorów typowało na faworyta – przekraczają kosztorys Tramwajów Warszawskich. Zamawiający zamierzał przeznaczyć na to zamówienie blisko 1,9 mld zł netto (ponad 2,3 mld zł brutto).
Teraz Tramwaje Warszawskie będą oceniać oferty pod względem formalnym. O wyborze zadecyduje szereg kryteriów: cena (53%), pracochłonność czynności obsługowych do przebiegu 1 mln km (20%), zużycie energii (9%), najwyższy nacisk na osi tramwajów na tor (5%), długość płaskiej podłogi (3%), odległość dolnej krawędzi otworu drzwi dwustrumieniowych od osi wzdłużnej tramwaju (2%), nachylenie podłogi (2%), poziom dźwięku na zewnątrz tramwaju (2%), poziom dźwięku wewnątrz tramwaju na postoju (2%) oraz okres gwarancji (2%).
Pierwszy tramwaj z homologacją ma pojawić się w 2019 r. Całe zamówienie podstawowe powinno zostać zrealizowane do 30 kwietnia 2021 r. Natomiast dostawy w ramach opcji mogą być zrealizowane do końca czerwca 2023 r.
Zakup związany jest z realizacją kilku projektów unijnych, zakładających budowę nowych tras. – Aż 85 tramwajów będzie obsługiwało nowe trasy. Pozostałe posłużą do wymiany najstarszych wozów – podkreśla Krzysztof Karos, prezes Tramwajów Warszawskich. 10 wozów ma zostać dostarczone w ramach budowy tras na
Kasprzaka i
Tarchominie, trasa
do Wilanowa obejmuje zakup 50 wozów,
natomiast Gocław 18 pojazdów. Na liście rezerwowej znajduje się projekt zakupu taboru tramwajowego dla obsługi tras tramwajowych – 20 pojazdów jednokierunkowych i 20 pojazdów dwukierunkowych.