W Warszawie, przy Spartańskiej, na krańcu linii 222, stoi pierwsza w stolicy uliczna stacja do ładowania pantografowego elektrobusów. W sumie w stolicy stanąć ma dziewiętnaście takich konstrukcji.
Pierwsza stołeczna ładowarka pantografowa dla autobusów elektrycznych utrzymana jest w żółto-czerwonych barwach miasta i przewoźnika – Miejskich Zakładów Autobusowych. Na razie ustawiona jest konstrukcja. Przewoźnik zapowiada, że jej łącze energetyczne zostanie uruchomione najprawdopodobniej wiosną. Moc ładowarki wyniesie 200 kW, a zapotrzebowanie na energię w tym miejscu w dzień powszedni – 1,7 MWh.
Miejsce ustawienia ładowarki nie dziwi. Spartańska to pętla linii 222, przebiegającej przez Trakt Królewski, do obsługi której skierowano tabor elektryczny. Docelowo,
według planów miasta, wszystkie linie przebiegające Krakowskim Przedmieściem i Nowym Światem mają być obsługiwane elektrobusami. W sumie „elektryfikacja” objąć ma, według zeszłorocznych przymiarek, 12 linii (102, 105, 111, 116, 128, 175, 178, 180, 222, 503, 518, E-2).
Wraz z zakupem taboru konieczny jest rozwój infrastruktury. W sumie w całej stolicy stanąć ma 19 stacji doładowywania – 16 przewidziano na lewym brzegu, a trzy na prawym brzegu. Dzięki temu pojazdy nie będą musiały zjeżdżać w ciągu dnia do zajezdni.
Ładowarki, zgodnie z zeszłorocznymi przymiarkami, przewidziano na pętlach Esperanto (111), Gocław (111), Chomiczówka (116, 180), Wilanów (116, 180, E-2), Pl. Piłsudskiego (128, 175), Bielańska (222), Natolin Północny (503), Konwiktorska (503, 178), PKP Ursus (178), Browarna (105), Młynów (102), PKP Olszynka Grochowska (102), Nowodwory (518), Osiedle Górczewska (105), Dw. Centralny (518), Nowe Bemowo (E-2), Lotnisko Chopina (175) i Szczęśliwice (128). Zapotrzebowanie na energię elektryczną w ciągu dnia roboczego wyniesie 50 MWh.
W tej chwili Warszawa eksploatuje dziesięć elektrycznych 12-metrowych Solarisów, a wkrótce flotę wzbogacić ma
dziesięć 12-metrowych pojazdów firmy Ursus. MZA zapowiadają też testy pierwszego w Polsce
przegubowego autobusów elektrycznych firmy Solaris. Przewoźnik do 2020 r. planuje w sumie
zakup 130 elektrobusów, w tym stu o długości 18 metrów.
Więcej o doświadczeniach stolicy z eksploatacji elektrobusów pisaliśmy
tutaj, natomiast o tym, dlaczego Warszawa nie przewiduje powrotu trolejbusów
– tutaj.
fot. MZA Warszawa